Santiago > Negreira > Santa Mariña

18 oktober 2019 - Santa Mariña, Spanje

Het hemelwater van gisteren (eergisteren alweer) heeft Santiago flink van me afgespoeld. Tot Negreira onafgebroken regen.
Na de koffie het grote plein voor de kathedraal nog eens overgestoken, dit keer om de route te vinden die me leidt naar Cap Finisterre.
Onderweg ontmoette ik Sonja uit Linz in Oostenrijk, ze vroeg haar opgewaaide poncho weer over haar rugzak te trekken. We hebben de verdere dag bij elkaar in de buurt gelopen. Ieder in eigen tempo tegen de heuvels op. Ze vertelde een kamer te hebben gereserveerd In Negreira. Leek me voor mezelf ook een goed plan want ik begon aardig doorweekt te raken. Een beetje comfort na deze barre tocht had ik wel nodig, bedacht ik me.
Ik betrok een kamer met ligbad en zoals gebruikelijk ben ik bij mijn uitgetrokken kleding in het warme water gaan zitten.
Gelukkig bleek het hotel een droger, een secador, te hebben. Ik kon de gewassen en uitgewrongen kleding in een plastic tas aanbieden en er zou voor gezorgd worden dat de kleding dezelfde avond gedroogd en gestreken bij de receptie voor me klaar lag.
Vanmorgen (gisteren dus) was ik het heertje met een gestreken overhemd aan. Toen ik het hotel verliet en de route opzocht liep ik door het centrum van Negreira langs een herenkapperszaak. Ik vond dat ik maar eens geknipt moest worden; waar een gestreken pelgrimsoverhemd al niet toe leidt. Tussen duim en wijsvinger gaf ik aan hoe kort ik het wilde: tot op een halve centimeter over de hele kop na mocht het eraf. Een voor mij best wel radicale ingreep, maar het moest er maar eens van komen. De kapper heeft zijn best gedaan. Maar nou, nou, nou mijn schedeldak, dit testosteronslagveld is best wel een ‘naked garden’ geworden. Laat ik het er verder maar niet over hebben.
Tegen de middag werd het droog en liep ik door een golvend en rustgevend ruraal landschap de 22 km. naar Santa Mariña. De dorpskroeg Casa Pepe dient ook als pelgrimsrestaurant en het huis ernaast is herberg. Met Sonja, drie Ieren veel bier, een Engelsman en een Italiaan aan een geweldig pelgrimsmenu. En die linzensoep…..erg lekker.
Gisteravond geen netwerk of wifi. Probeer dit verhaaltje nu te plaatsen. Vandaag naar Cee.