Santiago > Padrón

23 oktober 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Gisteren liep ik m'n afsluitende wandeling: van Santiago naar Padrón. Vanuit het hostel waar ik overnachtte kon ik aan de overkant van de straat meteen aansluiten bij de pelgrims op weg naar hun eindpunt: het plein voor de kathedraal. Voor mij geen eindpunt deze keer; ik moest het plein oversteken voor m'n ééndaagse pelgrimage naar het 25 kilometer ten zuiden van Santiago gelegen Padrón.
Op het plein moest ik nog wel heen om een groep vlaggetjevolgende pelgrimstoeristen van de reisonderneming Sacratour die van alles kregen uitgelegd van hun druk gesticulerende reisleidster.
Kan ook leuk zijn over tien jaar, bedacht ik: met Sacratour mee naar een vrij toegankelijk Mekka. Hoewel het me voor de aanhangers van het Islam-geloof lastig lijkt zich te openen naar de wereld van andersdenkenden en daarbij hun geloofseenkennigheid op te geven. Daar moet op z’n minst nog wel een soort van jarenzestig verlichting overheen voor het zover is.... ‘How many years must a man look up before he can see the sky’..... om het de oude Bob maar weer ‘ns na te zeggen.
Met deze bedenksels liep ik via het oude centrum de stad uit.

Padrón kondigde zich aan met kleine blauwe pijltjes, deze volgend zou ik uitkomen bij de kerk ter plaatse, eveneens gewijd aan de apostel Jacobus. Deze in vergelijking met de Jacobuskathedraal van Santiago onaanzienlijke kerk is om de grote megalitische steen heen gebouwd die gediend heeft om het scheepje met aan boord het gebalsemde stoffelijk overschot van de in het jaar 44 in Jeruzalem onthoofde apostel, met een scheepstros aan aan te meren. Volgens de legende heeft een begeleidende engel het scheepje van Haifa in Palestina naar Padrón doen zeilen. Aan boord bevonden zich twee volgelingen van de apostel: Theodorus en Athanasius. Padrón is een vanuit zee via de rivier de Sar bereikbaar dorp in de nabijheid van de in de eerste eeuw bekende havenstad Iria Flavia. Het vervoer van de onthoofde apostel van Jeruzalem via Haifa overzee naar Padrón en verder naar Santiago, waar zijn graf in de achtste eeuw werd ontdekt, wordt de Traslatio genoemd.

De korte pelgrimage van het graf van de apostel naar de steen, van Santiago naar het eenvoudige Padrón, is in de loop der jaren in de vergetelheid geraakt, vooral door de dominantie van Santiago. Padrón is als een ‘vergeten groente’, Piet; daarom voor mij aantrekkelijk. (En dit terzijde: laten we vooral die heerlijke in olijfolie gebakken pimientos de Padrón niet vergeten. Nauwelijks in Nederland op een menukaart te vinden en al helemaal niet bekend als borrelhapje gevuld met bijvoorbeeld geitenkaas).

Terug naar vandaagdedag: om te lopen was het een heerlijk zonnige dag en een kadootje om steeds langzaam te dalen richting de kust met weinig in de rugzak. Ook hier weer gold: wat je niet meeneemt is meegenomen omdat ik een groot deel van m'n bagage in het hostel kon achterlaten.
Ik kwam veel zich heuvelopwaarts zwoegende pelgrims tegen, voor hen was Padrón-Santiago de laatste etappe op de camino Portugués. Heb tientallen keren een ‘buen camino’ gewenst en kreeg het bijna even zoveel keer terug. Soms zag ik een verbaasd gezicht: 'een pelgrim die glimlachtend de andere kant op loopt'.
‘En wij alleen maar tergend vals plat’, moet er wel gedacht zijn.
Van niemand kreeg ik de vraag waarom ik tegengesteld liep.
In Padrón beland (pedron betekent grote steen in het gallego) kreeg ik na het zien van de steen onder het oude hoofdaltaar in de kerk, een stempel in m'n credencial. Later in de albergue-municipal aan de overkant van de rivier kreeg ik het document de Pedronia uitgeschreven. Het Concello de Padrón wil daarmee dankbaarheid uitdrukken dat ik me de moeite heb getroost de oude pelgrimsweg naar Padrón te gaan en een bezoek te brengen aan de steen, een overblijfsel dat herinnert aan de komst van de apostel.

Zit hier deze middag in de aankomsthal van het vliegveld, over een kwartier landt Yvon.

1. Agnita Dijkstra:
    23 oktober 2019
    Lieve Bert en Yvonne, fijne wandeltijd samen! Geniet ervan! Lieve groet vanuit Filippi! Wim en Agnita
  2. Johanna:
    23 oktober 2019
    Mooi informatief verslag. I.p.v. naar Fisterra zouden meer pelgrims door kunnen lopen naar Padrón.
  3. Rob:
    24 oktober 2019
    Peregrino Bert,
    Waarschijnlijk kan een pelgrim nooit alle heilige plaatsen bezoeken, die het bezoeken waard zijn. Er zal altijd weer een nieuwe plaats opduiken waar iets belangrijks is voorgevallen.
    De belangrijkste plaats heb je natuurlijk al gevonden. Of eigenlijk heeft deze plaats jou gevonden. Yvonne die jou komt bezoeken.
    Veel plezier samen in Santiago en alle plaatsen die de moeite waard zijn, omdat jullie daar samen zijn.
    Groet en bueno camino
    Rob