Dag 19 / woensdag 24 juni / van Leffe naar Hastière

24 juni 2015 - Hastière, België

Lekker geslapen in het schoollokaal. Bert was vanmorgen op tijd voor de Lauden, ik liet het bij de Vespers van gisteravond. Had een mooie indruk gekregen en de Franse gezangen zaten nog vers in mijn hoofd. De Lauden duren 3 kwartier, om 8 uur waren we gereed om naar de gastenrefter te gaan. Weer allerlei heerlijkheden op tafel. Het ontbrak aan niets. Pater Bruno kwam ons gezelschap houden. Hij had de stempel bij zich voor Bert z'n pelgrimspaspoort. Bijzonder vriendelijke toegankelijke man. Hij vertelde dat er 11 kanunniken wonen in de abdij. Een aantal ervan hebben ook nog functies buiten de abdij. Zo zijn er een paar leraar en werken er een paar in de jeugdzorg. De meeste kanunniken zijn boven de 65 , zelfs een tweetal tachtigers. Het laat zich raden hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Hoewel, er is ook een jongeman van begin 30 sinds kort bijgekomen. De tijd zal het leren. We nemen afscheid van deze man die je meteen in je hart sluit.
Als we door de prachtige tuin onze rugzak willen ophalen uit het schoolgebouw lopen we Florance de musicienne  tegen het lijf. Zij wil ons persé iets meegeven en brengt ons een zakje Belgische bonbons en een zakje noten, twee appels en een flesje water. Schattige vrouw, zij heeft dezelfde instelling als de paters.
We gaan op pad, dit keer langs de linkerkant van de Maas. Het wordt na een paar kilometer bossig. Het weer is behoorlijk warm aan het worden dus dat komt goed uit. Lekker onder de bomen. Prachtig is het en zo rustig. Af en toe een plezierjacht dat langs vaart. Het water is zo helder.  Je ziet de vissen voorbij schieten. Hier wordt een mens ook rustig van. Na Anseremme komen er ineens rotsen tevoorschijn. De paden zijn soms lastig te belopen. Klimmen, klauteren en dalen door een dicht bos. Ben blij dat het niet regent want dan is het uitglijden geblazen. We lopen langs zeer steile rotsen die beklommen worden door mensen waarvan ik mij afvraag wat hen bezielt. Pure waaghalzerij.
Gisteren liepen we 20 km. Vandaag worden het er 15 . Het is warm en het parcours wat bewerkelijker dan gisteren. In Hastière vonden we het helemaal: een chambre d' hôte. Mooie zonnige kamer voor ons met heuse houten kraakvloer en een heerlijke douche met jawel warm, als je wilt zelfs heet water!
Yvonne

1. Lineke Enserink:
    26 juni 2015
    Hoi Bert en Yvonne
    Wat een heerlijke verhalen, wat maken jullie mooie dingen mee.
    Ik begin er ook zin in te krijgen... Maar met zo'n zware rugzak op lopen lijkt me toch ook heel zwaar!! Ik werk bovendien nog steeds aan mijn hielspoor....Groetjes en geniet ervan hoor!!! Lineke