Mussidan > Monfaucon > Port-Sainte-Foy

4 september 2015 - Port-Sainte-Foy-et-Ponchapt, Frankrijk

Dag 62 donderdag 3 september, Mussidan - Saint-Géry - Fraisse - Monfaucon, 23 km
Dag 63 vrijdag 4 september, Monfaucon - Virolle - Port-Sainte-Foy - Sainte-Foy-la-Grande, 12 km.

De tijd verloopt sneller dan ik schrijven en beschrijven kan. Achter de tijd aan verblijf ik nu in de Refuge paroissal, de werkelijk prachtige parochierefuge van Port-Sainte-Foy. Omdat het licht op de kamer het niet doet zit ik met m'n koplampje op dit logje te tikken. Deel de kamer met Didier, een Fransman die tot Saint-Jean-Pied-de-Port loopt en volgend jaar verder gaat. Hij ligt al een half uur, aan het verlichte schermpje te zien, met z'n mobieltje op de buik te snurken als een pruttelende niet goed afgestelde Solex. Dat belooft wat voor vannacht, de oordopjes gaan weer in. Heb snurker pelgrim Graham ingewisseld voor snurker Didier. Van luidruchtige slapers heb ik gisternacht geen last gehad. Sliep als niet snurkende, zeg maar beschaafde slaper, weer een keer rustig in m'n tentje, als enige kampeerder op camping l'Etang de Bazange bij Monfaucon. Vond de 34 km van Mussidan naar Sainte-Foy toch wat te veel, ook gezien de vele hoogtelijnen op het gps-kaartje. Met rust en siësta meegerekend zou ik minimaal 10 uur onderweg zijn geweest. Ik kwam nu na 23 km. om 4 uur op de camping aan. De campingbaas hoorde aan mijn Franse uitspraak dat ik uit Nederland kwam. Hij sprak als Fransman nog steeds behoorlijk Nederlands. Heeft tot 2004 vertelde hij, een goed lopend Frans restaurant in Mijdrecht uitgebaat.
Ik zat met een biertje in de zon op het terras van de camping toen ineens pelgrim Roland voor m'n neus stond. Hij was uit de gîte in Mussidan zeker een uur vóór mij vertrokken. Hij liet me zijn onderarm zien en vertelde dat hij gevallen was. Ik zag een enorme schaafwond met gestold bloed, dat zag er niet goed uit. Gelukkig niets gebroken, zei hij. Zijn plan om naar Sainte-Foy te lopen moest hij opgeven. Hij wilde ook op de camping overnachten, maar het huren van een mobil-home zou hem € 50 kosten was hem al verteld. Een pelgrimsprijs daar wilde de campingbaas niet van weten. De naar mij toe zo vriendelijke man bleek ook zakenman, een die voor een pelgrim buiten het seizoen geen financiële ruimte heeft. Om Roland tegemoet te komen stelde ik voor om samen een mobil-home te betrekken en de prijs te delen. Ik had weliswaar voor de overnachting in m'n tentje een tientje betaald, maar wilde Roland helpen omdat ik wel zag dat hij er flink doorheen zat. Maar ook € 25 vond hij teveel. Voor mij was het fiftyfifty voorstel ook wel het uiterste. Rolands plan was om verderop in Monfaucon van deur tot deur gaan en te vragen om onderdak of anders 'entre les vaches' in de koeienstal, zei hij somber. Toch niet fiftyfifty Roland, vroeg ik nog. Nee, hij wilde liever gaan. 'Le patron n'est pas sympa'. Ik hielp hem met de rugzak. We gaven elkaar een hand en daar ging hij.... Er wordt beweerd dat de camino geeft wat je nodig hebt....
Ben al om 8 uur in m'n slaapzak gekropen om er de volgende morgen om 9 uur uit te komen. De ongestoorde rust heeft me goed gedaan, was vanmorgen goed uitgerust. De 12 km. naar Sainte-Foy heb ik gebruikt om uitgebreid stil te staan bij de komende druivenoogst. Passeerde nogal wat percelen met zo goed als rijpe trossen en ben flink aan het snoepen geweest. En oei wat zijn ze fruitig en zoet! M'n vingers kleefden aanelkaar. Mensen dit wordt een uitstekend wijnjaar!

1. Lodewijk Hilt:
    5 september 2015
    Het lijkt me heel wat om een snurker in je omgeving te hebben. Alle kracht gaat zitten in het lopen en alle energie is nodig om flink te kunnen doorstappen. Net als familie kun je niet altijd je maten kiezen. Inderdaad, binnenkort zal de druivenoogst weer beginnen. Lijkt mij een mooi gezicht. Ik vind de foto's erg mooi en deze ondersteunen prachtig het verhaal. Ik ben er morgen weer....
  2. Nishi:
    6 september 2015
    Hoi lieve Bert
    Weer bedankt voor je fijne verhalen!! Volg nu ook een collega/vriendin die deze week vanaf Genève is vertrokken.
    Het is zo goed om het pelgrimsgevoel op te snuiven in deze tijd van radiotherapie!! Stil te staan bij wat er echt toe doet.
    Liefs Nishi
  3. Rob:
    6 september 2015
    hoi Bert,

Het is goed te horen dat de druiven goed zijn dit jaar. Maar als ik zo lees dat jij al een vooroogst uit de wijngaarden verwijderd vraag ik me af hoeveel wijn er voor de Fransen overblijft. Je zit nu in de buurt van Bordeaux, dus dat zal ook wel een beetje de plaatselijke wijn zijn. Geniet maar drink met mate.
    Je raakt ondertussen goed op de hoogte met de minpuntjes van het pelgrimsbestaan; snurkende pelgrims, gebrek aan koffie of eten en rustplaatsen die nooit op een plek zijn waar je ze het meest nodig hebt. Een aantal hiervan herken ik wel.
    Daar staan natuurlijk ook mooie dingen tegenover; onverwachte welkoms, mooie plaatsen en de voldoening dat je weer een dag zonder kleerscheuren heb volbracht. Maar zoals je bericht een valpartij zit in een klein hoekje, vooral als je lang onderweg bent en de vermoeidheid toeneemt, gebeuren er makkelijker kleine ongelukjes.
    Hoe gaat het met je oog nu?
    De kaart van je log loopt inderdaad voor op je verhalen. Via google-earth zie ik dat je in Pellegrue nog maar 5 km van de 0-meridiaan af bent. Wellicht kom je de oost-west-variant van Poseidon, de Groene Heks, tegen als je het westelijk halfrond betreed.
    Je vroeg me laatst wanneer ik Spanje binnen was gelopen. dat was op 22-augustus, en op 22 september kwam ik aan in Santiago. Dus ongeveer een maand te gaan via de Camino del Norte en de Camino Primitivo. Daarna nog het retourtje Santiago-Cabo Fisterra.
    Overigens ben ik ook via google-earth te weten gekomen dat niet het einde vd wereld is, dat is Cabo da Roca Colares in Portugal. Een 30km westelijk van Lissabon en 17km westelijker dan Fisterra.
    Wellicht loop je in één keer door hier naar toe.
    Overigens ben ik benieuwd welke keuze je gaat maken, Del Norte of de Frances. Wanneer je in SJPdP bent kun je telefonisch bij de pelgrimsherberg van Irun informeren hoeveel wandelaars daar zijn. Voor veel (vooral Spaanse) pelgrims is dit namelijk een startpunt naar Santiago.

Pelgrim Bert, een mooi vervolg op je Camino.

Rob