Naam:
Foto’s:
1559
Video’s:

Over mijn reis

Onze voetreis begon in het voorjaar van 2013 bij het kleine dorp Zwarte Haan aan de Waddenzee met het wandelen op het Jabikspaad. Het Friese en ons begin van de lange weg naar Santiago de Compostela. Het Jabikspaad heeft Friesland-fans van ons gemaakt. Wat is het goed wandelen daar en wat hebben we veel aardige mensen onderweg ontmoet. Toen we na kortere en langere stukken op vrije dagen in Hasselt eindpunt van het Jabikspaad aankwamen, hebben we echt even zitten treuren dat het voorbij was. Maar we trokken verder. Over het Geert Groote-pad en over een deel van het Marskramerpad zijn we nu in Amersfoort beland. Voor mij zijn de genoemde paden een goed begin van een al ruim 30 jaar geleden voorgenomen en gekoesterd plan om nog eens naar Santiago in Spanje te wandelen.

Ik hoorde voor het eerst over een pelgrimage naar Santiago tijdens een vakantie. We wandelden met een groep door de Franse Morvan. We bezochten toen ook Vezelay. Een dorpje op en aan een hoge heuvel met een indrukwekkende basiliek. Vezelay was al vanaf de Middeleeuwen een pleisterplaats voor pelgrims uit het noorden en noordoosten van Europa die daar, na nieuwe geestelijke en lichamelijke energie te hebben opgedaan verder zuidwaarts trokken naar uiteindelijk Santiago, waar alleen de sterksten aankwamen. Ik nam de opgedane informatie toen ter kennisneming aan. Maar al snel kriebelde er wat over een tocht; het bloed kruipt…… Bovendien bleef Vezelay in m’n hoofd en gevoel hangen; de bijna tastbare sfeer, de basiliek, de bijgewoonde samenzang van het koor, het licht. Het heldere licht, het leek wel lichter daar.

Pas jaren later na het lezen van Herman Vuijsje’s boek Pelgrim zonder God, wist ik het zeker; ik moest en zou op een dag naar Vezelay lopen en dan……..verder met de stroom mee naar Santiago. In de loop der jaren ben ik met wandelen doorgegaan. Vele langeafstands-wandelpaden vooral in Nederland volgden. En niet te vergeten de Gr. 20 op Corsica; een adembenemende wandel- en stilte-ervaring.

En nu is het bijna zover. Deels met Yvonne en voor het grootste deel alleen trekken we de schoenen weer aan. De tijd dringt en ook: het is nu of nooit, gezien de jaren die ik, in de onverbiddelijke tijd, op de teller heb.

Bezochte landen

Ik heb 5 landen (2%) bezocht:

België, Frankrijk, Nederland, Spanje, Verenigde Staten.