Vilalba > Baamonde

9 oktober 2019 - Baamonde, Spanje

Een goede nacht gehad in hotel Venezuela. Heb nog wel enige stelwerkzaamheden moeten verrichten aan de doucheschuifdeurtjes die bij het schuiven uit de bovengeleiding vielen. Even de stelbouten wat uitgedraaid. Eenvoudig te doen. Zelfs voor een pelgrim zonder gereedschapskist. Dit klusje betrof dan alleen stelwerkzaamheden in het hotel Venezuela, het land Venezuela is er veel deplorabeler aan toe. Geen beginnen aan.
Weer een prachtige vrij vlakke wandeldag. Ik heb bijna geen auto gezien vandaag.  De route slingerde vele kilometers over bos- en landbouwpaden, af en toe werd ik getrakteerd op een boerenerf.
Ik overnacht nu in een herberg in Baamonde met zeker 90 bedden. Naar Santiago is het nog 103 km. Wie hier begint te lopen komt in aanmerking voor een zogenaamde compostela, een kerkelijk document dat het in Spanje goed doet op de cv. De katholieke kerk plakt er als bonus een volle aflaat aan vast voor wie dit wat waard vindt.
Er zijn veel Spanjaarden in de herberg die hier beginnen. Twee families met een aantal kinderen zetten het morgen op een lopen. De kinderen zijn opgewonden en druk.
Het is kwart over tien, ik zit nog als enige in de grote verblijfsruimte. Alle pelgrims liggen al in bed, snaveltjes toe. Of hoor ik daar het eerste gesnurk? Roncar is het Spaanse werkwoord voor snurken. Een snurker is een roncador. Mooi woord dat ronken. Zal zo nog een fotootje uploaden van de m'n verblijfsruimte hier.
Welterusten

1. Chris, David en Agaath:
    10 oktober 2019
    Hallo Bert,

Het einddoel nadert met 'rasse schreden', naar je aangeeft. Met jouw gestage tempo en atletisch lijf, waarover de medische wetenschap zich zal blijven verbazen, kom jij nu wel heel dichtbij je weliswaar 'latente' reisdoel.
    Hopelijk vind je de komende dagen een goed ontbijt op je pad waar je nog wat extra haver kunt innemen om als renpaard de finish met glans te passeren.
    Laat je als prijsbewuste Hollander in de Spaanse weiden niet te grazen nemen door die aflaathandel. We herinneren ons allemaal nog wel de naam 'Tetzel' die als kampioen aflaathandelaar zijn geldkist goed wist te vullen met loze beloftes. "Zodra uw geld in het kistje klinkt, het zieltje in de hemel springt".
    Dit tot ergernis van Maarten Luther die we op 31 oktober weer zullen herinneren. Benieuwd waar je dan verblijft.
    Nee, getuige de door jou geüploade selfie, een treffende kopie van je vader zaliger, zouden we ons beter vast kunnen houden aan zijn vaak uitgesproken vaderlijke belofte: " Als ik eerder gaaN, zal ik een goed woordje voor je doen".
    Laat dit je bemoedigen op je doorreis.

Chris, Agaath en David, je bewonderaars van het eerste uur.
  2. Antoinette en Nico:
    10 oktober 2019
    Fijn dat het zo goed gaat. Het heeft hier gisteren veel geregend 40 ml. Je hebt de sportieve streken van onze vader. Hij zal dit fijn gevonden hebben. Wat een mooie foto 's Nogmaals
    veel wandelplezier Veel liefs.
  3. Rob:
    11 oktober 2019
    Bert,
    Wanneer je met een Roncador🤔 te maken krijgt ben je toch veel beter af dan met een Snurker.😡 iig kun je dan in het spaans foeteren, dat klinkt toch ook vriendelijker dan Hollands gescheld.
    Veel sterkte😇
  4. Piet, de achterbuurman in de tuin:
    13 oktober 2019
    Hoi Bert, weer een kleine reactie uit Hoogland.
    Ik zag op een van je foto's een veld met Cavolo Nero, italiaanse boerenkool. Maar wij in onze volkstuin kennen hem als palmkool. Maar dan niet op die hoge stelten zoals op jouw foto. Dat zal wel aan Spanje liggen, neem ik aan. Bang voor overstroming of zo.
    Al is het maar 105 km naar SdC, voor mij is het nog mega-ver, althans te voet zoals jij. Bijv drie dagen met de Vierdaagse. Daarom, het verhoogt mijn bewondering voor jouw prestatie daar. Succes! (en blaren schijn je geen last meer van te hebben).