Dag 27 en 28, donderdag 2 en vrijdag 3 juli, Justine-Herbigny > Chateau Porcien > Bazancourt

3 juli 2015 - Bazancourt, Frankrijk

We hebben vanmiddag onze intrek genomen in pension-tabac Le Moderne in Bazancourt. Vanmorgen zijn we al om half zes vertrokken uit de gite-municipal in Chateau Porcien. We wilden de hitte voor een groot deel voor zijn en dat is gelukt. Na 22 km. kwamen klokslag twaalf uur hier in Bazancourt aan. Toch spatte het zweet aan het einde van de ochtend van ons lijf af. Doornat zaten we even later in Le Moderne aan een vroege koele Leffe.
We hebben er goed aan gedaan zo vroeg te vertrekken. In de middaguren door de boomloze open velden lopen zou niet goed zijn voor onze gezondheid. De afgelopen twee dagen liepen we door de eindeloze ruimte, de fascinerende eeuwige graanvelden van dit deel van noord-Frankrijk. Ook morgen de 18 kilometer naar Reims zijn boomloos langs lange rechte veldwegen. En het wordt heel warm; 39 graden is voorspeld.
Lucerne, tarwe, rogge, gerst, suikerbieten, papaver, koolzaad, bonen. Ik heb geen hekel aan dit landschap. Er is zoveel te zien. Kijk in bewondering en verwondering rond. Hoe krijgt die boer op de centimeter nauwkeurig, zijn tarwe als een streep langs een greppel gezaaid: precisiewerk. Fascinerend om hier door een van de graanschuren van west-Europa te lopen. Zo dichtbij heb ik dit landschap nog nooit gezien en ervaren. Denk aan ons dagelijks voedsel....'Geef ons heden ons dagelijks brood'.....ja ok., gelukkig zijn er uiterst bekwame boeren..... Denk ineens aan Ajax-supporters; ze moesten eens weten dat al hun kontkruimels van boeren afkomstig zijn.....
Ook morgen vertrekken we heel vroeg. Yvonne heeft haar wekker op half vijf staan. Het wordt ook spannend. Voor morgen zo rond een uur of 1 is onweer voorspeld. Hopelijk zitten we dan al veilig in Reims.

1. Jet:
    3 juli 2015
    Wat moedig om met deze warmte te lopen
  2. Femke:
    4 juli 2015
    Doen jullie voorzichtig, bikkels die jullie zijn?! Veel succes morgen in de hitte! Liefs van ons vier
  3. Sylvia Habermehl:
    5 juli 2015
    Weer een mooi verhaal en wat leuk de foto's er bij. Verstandig om met zonsopgang te vertrekken. Succes en geniet er van.