van Gargilesse naar Crozant

20 augustus 2015 - Crozant, Frankrijk

Dag 49 donderdag 20 augustus, Gargilesse - Eguzon - Crozant, 19 km.

Geert uit Antwerpen is nog zo vol van zijn dit voorjaar gelopen tocht van huis uit naar Santiago, dat hij nu op vakantie met vrouw en zoons zijn voettocht door Frankrijk nog eens nareist per auto. En dan vooral plekken bezoekt waar hij zich goed heeft gevoeld. Ook voor hem was Vezelay een piekervaring en aan zijn verblijf in hotel des Artistes hier in Gargilesse bewaart hij eveneens goede herinneringen.
Renaat de Vlaams sprekende patron van het hotel stelde Geert gisteravond aan mij voor. Met de nodige pintjes hebben we lang zitten bomen over de camino. Als het aan Geert ligt loop ik de camino-Frances. 'Zeker als je mensen wilt ontmoeten'. In zijn leven staat ontmoeten centraal, is voor hem kunst en spiritualiteit.
Ik zei dat ik er ook aan heb lopen denken in Spanje de drukkere camino-Frances te gaan lopen als het zo stil bleef in Frankrijk. Dat hij met zijn verhaal en advies hierop aansloot, vond ik opvallend. Misschien moest ik mijn voornemen de camino del Norte te lopen, loslaten. 'Je bent nog niet zover, je hebt nog ruim de tijd om er over na te denken', zei Geert. Zeker, zo ver ben ik nog niet met loslaten.

Vandaag tijdens de wandeling naast loslaten ook steeds ontmoeten overwogen. De kunst van het ontmoeten, de spiritualiteit van de ontmoeting.
En dan liep ik ook nog en weer een prachtige tocht, veel stijgend en hijgend en zwetend en dalend naar Crozant. Betaalde daar een tientje op het gemeentehuis, liet m'n credencial stempelen, kreeg de sleutel mee en mag in ontmoeting met mezelf, me voor een namiddag, avond, nacht en vroege ochtend de enige bewoner noemen van de gite-municipal van Crozant.

1. Inez:
    21 augustus 2015
    Afzien en toch genieten, doorleven. Het leven is mooi, man. En toch gaat John Lennon me vaak door de geest, als 'k lees over the spiritual thing. Bert, ga door!
  2. Onno:
    21 augustus 2015
    Het ziet er allemaal een stuk vriendelijker uit dan voor je terugkomst. Een buitje en even afstand nemen lijkt wonderen te doen. Veel mooie inzichten en overwegingen gewenst, alleen of met nieuwe vrienden!
  3. Maarten:
    21 augustus 2015
    Ha die Bert! Ongelooflijk hoe je moeiteloos de draad weer hebt opgepakt! Als ik je verhalen lees, vraag ik mij wel eens af of deze tocht niet verslavend gaat werken voor je. Het ritme van lopen, denken, eten, slapen en zo veel zien en beleven is natuurlijk prachtig! Ik blijf je op de voet volgen, groetjes van ons allemaal vanuit Leusden!
  4. Lodewijk Hilt:
    21 augustus 2015
    Ik kreeg net van Yvonne door dat de reis wordt voorgezet. Bijzonder. Fijn maar ook voor mij. Ga ik weer genieten van uw/ jouw genieten!