Heengezonden / dag 7 van Vessem naar Witrijt 18 km.

1 juni 2015 - Vessem, Nederland

Wat een hartelijke ontvangst door gastvrouw Mariette en gastheer Gijs voor Marieke, Geert en mij in pelgrimsherberg de Kafarnaemhoeve in Vessem. Eerst met elkaar koffie gedronken in de huiskamer en het huis bekeken. Na afscheid te hebben genomen van Marieke en Geert; Geert liep, zoals afgesproken, met me mee op van Oisterwijk naar Vessem, installeer ik me in een van de kamers op zolder. Ondertussen bereidt Mariette voor mij alleen een warme maaltijd. Ik ben de enige gast op deze zondagavond, maar dat neemt niet weg dat ze mij een heerlijk avondmaal voorschotelt. Mariette en Gijs zijn vrijwillige gastvrouw en gastheer op de Kafarnaemhoeve. Elke maandag is er wisseling van de wacht en nemen twee andere vrijwilligers voor een week de taak op zich pelgrims te ontvangen.

Na een goede nacht zit ik deze maandagmorgen om 8 uur aan het ontbijt met Mariette en Gijs. Zij vertellen over hun voettocht naar Santiago en over de aanstaande tocht van Florence naar Rome. Na het ontbijt en hun enthousiaste verhaal geef ik aan m'n spullen te gaan pakken en te vertrekken, maar met nadruk vraagt Gijs om vooral koffie te blijven drinken. Dat is me natuurlijk niet aan dovemansoren gezegd. Nadat ik m'n rugzak beneden in de gang heb gezet en er koffie wordt ingeschonken, vertelt Gijs dat ik heengezonden zou gaan worden en word ik voorgesteld aan de net binnengekomen broeder Fons. Ik raak met hem aan de praat en het blijkt dat ook hij in de Zaanstreek is geboren. Voor de insiders: hij een gortzak, ik een koekvreter. Broeder Fons is niet alleen stichter van de pelgrimsherberg ook is hij oprichter van een kringloopwinkel, een timmermanswerkplaats en een restaurant in Vessem. Fons wil mij gaan heenzenden en de meest geschikte plek is het stiltecentrum in huis. In het bijzijn van een aantal mensen word ik door hem in een korte toespraak bemoedigd, op het hart gedrukt vertrouwen te hebben in mezelf, oog en oor voor medepelgrims te hebben en wordt me een goede reis en behouden aankomst gewenst. Ik krijg een Jacobsschelp uitgereikt en mag een energiesteentje uitzoeken. Na een hartelijke afscheid leidt Gijs me naar de Via Monastica, de door mij gekozen pelgrimsroute door België, die hier aan de rand van het dorp Vessem begint. Op weg naar de grens heb ik lang lopen denken aan deze bijzondere gebeurtenis. Ben ik toch een beetje een pelgrim aan het worden?

1. Rob:
    7 juni 2015
    Hoi Bert, Zo blijkt maar weer. Voor je Nederland uit bent, maak je je bepakking lichter maar krijg je er andere zaken voor terug. De eerste grens overgetrokken met een heuse Jacobsschelp. Het begint steeds echter te worden.
    En niet alleen wordt je op materiële rijker, ook geestelijker neemt je gewicht toe.
    Wanneer we elkaar weer ontmoeten staat er een geestelijk rijke pelgrim tegenover me.
    Nog vele rijke ervaringen gewenst.
    Rob