Pendueles>Poo>Villahormes

6 oktober 2018 - Villahormes, Spanje

Jens vertelde gistermorgen dat hij wat liep te dwalen door het landschap. Bij Pendueles kwam ik hem tegen met in zijn hand het Duitse caminogidsje: Outdoor-Jacobsweg met als ondertitel: der Weg ist das Ziel. De weg kan dan wel het doel zijn, het is wel zo prettig en geruststellend te weten op de goéde weg te zijn. Hij moest bekennen al lezend en turend op de piepkleine kaartjes in het boekje, dat hij tijdens het lopen nog wel eens een pijl mist en daardoor verdwaald raakt. Sinds gisteren lopen we samen op. Ik zie dat zijn boekje hem niet loslaat. Met wat hulp van m'n gps, waardoor ik m'n positie in het veld bijna nooit kwijt ben, vindt hij zijn boekje ineens een stuk leesbaarder en overzichtelijker.
Bijna alle Duitsers en het zijn nogal wat dit jaar, lopen met het genoemde Outdoor boekje. Het boekje geeft weliswaar veel informatie maar voor het vinden van de route heb je er niets aan.
Het was gisteren weer een mooie wandeldag in een prachtig kustlandschap. Ben weer snel opgenomen in de zich voortbewegende caminokaravaan. Vervelend is wel dat de bedwantsen dit jaar het gesprek van de dag zijn. Die houden huis in de albergues. Ook Jens bleek getroffen. Hij liet me vanmorgen in de albergue in Poo zijn arm en romp zien met een aantal trapsgewijs op de huid liggende sporen van rode bulten en bultjes. Duidelijk steken van bedwantsen. Hij heeft al zijn kleding en rugzak in de droger van de albergue gelegd en de twee uitgebreidste programma’s gedraaid, in de hoop dat door de hitte de wantsen en de eieren daarvan gedood worden. Gelukkig ben ik niet getroffen maar ben nog maar kort onderweg.
Vandaag is het weer wat minder, door de regen heb ik er snel de brui aan gegeven. Ben terecht gekomen in Albergue Punta Pestaña in Villahormes. Onderweg daarheen in het dorp Naves zat ik in een bar aan de lunch met Jens en twee Zwitsers.  Wie komen daar tot mijn grote verbazing en verrassing binnenlopen? Annie en Harry! Ik heb ze vorig jaar op de camino del Norte ontmoet in Liendo. Wat een onverwachts weerzien. Als ik ze onderweg blijf zien gaan het weer lange koffie-ochtenden worden met korte wandelingen. Een foto van hen is te vinden in het album: van Bilbao via….pagina 5

1. Jet:
    7 oktober 2018
    wat een prachtige omgeving. Ik begrijp heel goed dat je hier wilt wandelen.
  2. Onno:
    7 oktober 2018
    Dag Bert, de wereld is klein, zo blijkt maar eens te meer! Veel plezier langs de kronkelende paden gewenst, ik blijf de gebeurtenissen op de voet volgen...
  3. Femke:
    Wauw, wat een prachtige foto's! Groetjes, Femke
  4. Rob:
    8 oktober 2018
    Hoi Bert,
    Het is weer een feest der herkenning, mooi om opgenomen te zijn in deze levende gemeenschap van pelegrino's en pelegrina's. Sommige hoop je natuurlijk liever niet te ontmoeten, de bedwantsen.
    Maar helaas hebben ook deze caminogangers zich blijkbaar ook het doel gesteld om Santiago te bereiken en te rusten in de herbergen waar jullie langskomen.
    Hopelijk blijft dit gezelschap je bespaart op je reizen, want discussies over worden en zijn met hen is heeft altijd vervelend gevolgen voor één van de gesprekspartners.

Goede wandeldagen en rustige nachten.
    Rob