Bayonne > Saint-Jean-de-Luz > Hendaye > Irun

20 september 2015 - Irun, Spanje

Dag 76 vrijdag 18 september, Bayonne - Bidart - Guéthary - Saint-Jean-de-Luz, 25 km
Dag 77 zaterdag 19 september, Saint-Jean-de-Luz - Ciboure - Hendaye, 23 km
Dag 78 zondag 20 september, Hendaye - Irun, 3 km

Na een uitgebreid ontbijtbuffet in hotel Adonis voelde ik me weer even een jonge god die de wereld aankon. Nou ja die zeurende enkel nam en neem ik dan maar op de koop toe. Ben om half tien vertrokken moest nog even links van de drukke weg lopend doorzetten naar Bayonne maar al gauw liep ik op de promenade langs de rivier de stad in. Beetje in het mooie oude centrum rondgelopen. Voor cultuur gun ik me vandaag geen tijd. In de kathedraal me uitgebreid laten voorlichten door de aanwezige dames van de  Accueil-pélerin over de overnachtingsmogelijkheden en de te lopen route tussen Bayonne en Hendaye. Zoveel gesproken en geschreven info gekregen, ik kon niet meer verdwalen. Me ontmoedigd insluiten in de kathedraal om er de nacht door te brengen in een in onbruik geraakte biechtstoel was niet nodig.
Koos ervoor op deze goede vrijdag mijn schreden te richten naar camping Tamaris Plage waar men een safari-tent beschikbaar heeft voor pelgrims. Vanaf deze camping kon ik volgens de dames van de Accueil makkelijk de Sentier-Littoral lopen via Saint-Jean-de-Luz naar Hendaye. Met een heel pakket uitbundig beschreven A-4 tjes in handen voelde ik op m'n klompen wel aan dat ik het lopen in de juiste richting zelf nog moest doen. Met een nieuwe credencial en een donatie ben ik welgemoed op weg gegaan.
Pas om 6 uur 's avonds kon ik me de pelgrim op safari wanen in een tent op een camping aan de golf van Biscaye; een veelzijdig bestaan het pelgrimsleven.
Bijgestaan door het altijddurende geluid van de branding (daar hoef ik geen oordopjes voor in te doen) ben ik in slaap gevallen.
Gistermorgen fris. Het Sentier-Littoral is goed te belopen en met dit heldere weer prachtig kust- en zeezicht. Er staan wat foto's van de kust op de blog. Saint-Jean-de-Luz binnengelopen over een boulevard met een kunstmarkt of beter gezegd een markt met uitingen van kunstzinnige, in mijn ogen mooie en minder mooie huisvlijt.
Nu ik dit tik ben ik blij gisteravond al niet naar Irun te zijn gegaan, maar naar de gîte in Hendaye. Het was er rustig, trof daar als enige pelgrim Jean-Michel, net teruggekeerd van de camino del Norte. Hij heeft me wat adressen van albergues gegeven die er in zijn ogen uitspringen en er toe doen. Gisteravond de pizzeria bezocht met deze sympathieke Fransman en flink aan de vin-rouge geweest. Blij te horen dat Joop Zoetemelk nog steeds een bn-er is in Frankrijk. Mark Rutte? Nooit van gehoord. Hij stelde voor dat hij me Frankrijk zou uitleiden tot de Spaanse grens op de brug van St. Jacques. Hij vond dat hij dat moest doen nu ik zijn hele land van noord naar zuid ben doorgelopen. Zo is het gebeurt. Na de koffie in het station van Hendaye ben ik door een Fransman het land uitgeleid. Het blijft wat modderen met de taal maar ik heb het al eerder gezegd de Fransen vind ik sympathiek, vriendelijk en behulpzaam. Van mij geen onvertogen woord over hen.

Begin aan een nieuw hoofdstuk: de camino del Norte. Zit nu in de Albergue de Peregrinos in Irun.
Heb in heel Frankrijk nog niet zoveel pelgrims ineens bij elkaar gezien. Volgens de hospitalero zijn het er nu inmiddels tien maar er komen er nog vijftien bij. Gisteren waren er meer, waaronder tien Koreanen. Zeker vier Duitsers zijn vers ingevlogen uit de Heimat. Met twee heb ik kennisgemaakt: Detlef en Michael uit Bottrop. Hebben getraind op de begroeide bergen steenkoolgruis van deze plaats in het Ruhrgebied. Ik merk wel dat ze in een andere energiestroom zitten. Ga morgen m'n eigen gang en tempo. Dit wordt een totaal andere, veel drukkere camino. En hoor ik, San Sebastián en omgeving zit vol in verband met een internationaal filmfestival.

1. Tine van Wijk:
    20 september 2015
    Dag Bert, Heel Frankrijk doorgelopen.... Ik ben er stil van. Ongelooflijk. Liefs van Tine
  2. Yvonne:
    21 september 2015
    Lief, ik ben behoorlijk trots op je. Vandaag breng ik je 2e paar schoenen naar Bever voor nieuwe hakken . Met deze schoenen ga jij je tocht voltooien. Nu ik ze hier zo zie staan in de kamer schiet ik zomaar ineens vol.Stap voor stap gaan ze dadelijk naar Santiago en uiteindelijk komen ze hier ook weer terug naar huisxx
  3. Rob:
    21 september 2015
    Pelgrim Bert of moeten we het nu gaan hebben over Pelegrino Bertino,
    Gefeliciteerd met het bereiken van weer een mijlpaal. Nu is het nog maar een klein stukje, even nog naar Santiago lopen. De enige grens die je nu nog over hoeft te gaan is die van je eigen kunnen. En zoals we weten, ligt de lat daarvan hoog.
    Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat. Hoe je de del Norte vindt. Ik heb hier een aantal vd mooiste tochten gelopen.
    Gisteren kwam ik een citaat van E.Hemmingway tegen: "het is goed als een pad een einddoel heeft"
    @Yvonne, met de schoenen aan zijn voeten en jouw gedachten bij zich, zal het einddoel van Bert niet Santiago zijn maar Amersfoort bij jou.
    Allebei veel sterkte met de laatste loodjes.
    Groet,
    Rob