Chaumot > Premery > Nevers

28 juli 2015 - Nevers, Frankrijk

Dag 39 maandag 27 juli, Chaumot - Pazy - Guipy - Saint Reverien - Moussy - Vilaine - Premery,
32 km.

Toen ik zondagmiddag op de camping in Chaumot aankwam was pelgrim Jacobus al aanwezig. Had zijn tent al een paar uur staan. Het mag duidelijk zijn dat liften sneller gaat dan wat ik er als trage hekkensluitende wandelaar van brouw. Niettemin keek ik terug op een mooie, frisse, winderige dag. Werd aangesproken door Rien. Hij was nieuwsgierig naar mijn reis en nodigde me uit om in zijn caravan koffie te komen drinken. Dat hoef je mij geen twee keer te vragen. Ik ken Rien en zijn vrouw Liesbet niet, maar er is meteen een open oor voor elkaar, het stroomt. Liesbet vertelt over haar gecompliceerde polsfractuur en de daarmee al twee jaar voortslepende lijdensweg waar ze in zit. Ik vertel haar dat een vriendin exact hetzelfde heeft doorgemaakt.

Ben nog wat gaan eten in het restaurant. De voertaal is hier Nederlands. Op de camping bijna alleen Nederlanders: Nederlandse campingbaas.
Vannacht heeft het flink geregend. Moest vanmorgen de tent nat inpakken, dat is dus zo weer een kilootje meer in de tas.
Jacobus en ik hebben afscheid genomen. Het is goed dat ieder zijn weg gaat; snelweg en kruipspoor gaan hier niet samen.
De regen heeft alles wat opgefrist. Vandaag is het verder droog gebleven. Moet zeggen dat ik het nu tref met het weer. Wel de hele dag tegen de wind in gelopen. Het is werken en flink wat kilometers maken. Heb nog even gedacht om in St. Reverien in de gite-municipal te overnachten maar toen ik bij de nog gesloten gite, onderdeel van de Mairie, door een raam naar binnen keek was ik er gauw klaar mee. Ik zag een klein, benauwd kamertje met drie bedden en een brits. Doorgelopen dus naar Premery 17 kilometer verderop. Wel een erg vervelend stuk, bijna helemaal over een drukke weg. Ik werd bijna nog geraakt door personenauto die een vrachtauto passeerde; dat scheelde maar weinig, de buitenspiegel zoefde langs m'n elleboog. Hoewel ik steeds nauwkeurig aan de linkerkant van de weg loop, zijn voor een wandelaar deze wegen levensgevaarlijk. Heb de rode regenhoes nu om de rugzak hangen. Misschien val ik daardoor wat meer op.
Eindelijk bereik ik Premery. Er is een camping, maar daar heb ik na 32 kilometer geen zin in. Duik een hotelletje in dat in het gidsje staat: Le Relais des Routiers. Beetje afgetrapt, maar alles functioneert hier. Zelfs de douchekop kan aan de stang gehangen worden en dat is al heel wat.
Als ik beneden wat wil gaan eten zie ik tot mijn verbazing Christof en zijn vader Gotfried op het terrasje zitten. Zij zijn net zo verbaasd mij te zien en natuurlijk schuif ik bij ze aan. Ik ken ze uit Vezelay. Sympathieke Emslanders. Ze wonen bij Bourtange net over de Nederlandse grens. We gaan er eens goed voor zitten en nemen er nog een biertje bij. Ze gaan morgen net als ik naar het Espace Bernadette. Ze doen het eerste deel van de in totaal 32 km. naar Nevers met de trein, zodat er nog 15 km te lopen over blijft. Ich bin jetzt ganz kaputt, zegt Gotfried. 71 is hij. Mooi om te zien, vader en zoon op de camino. Gotfried heeft de hele tocht al eens in 2009 gelopen en wil het camino-gevoel aan zijn zoon 'overdragen'. Ik vertel ze hoe onverwacht en ontroerend dichtbij ik mijn eigen overleden vader voel gedurende de afgelopen weken. Ook hij wandelde graag en veel.

Dag 40 dinsdag 28 juli, Premery - Rigny - Rebarbe - Mauvron - Guerigny - Coulanges les Nevers - Nevers, 32 km.

Bijzonder goed geslapen. Geen restverschijnselen in de spieren na de inspanning van gisteren. Begin vandaag gewoon weer vanvorenafaan. M'n spullen ingepakt maar mis een snoertje van de telefoonoplader. Nergens te vinden. Waar ben ik dat nou weer kwijtgeraakt? Ook het Petzl-hoofdlantaarntje ben ik kwijt. Jammer, is waarschijnlijk in het chauffeurshotel in Cravant onder de deken blijven liggen en nu is dit snoertje er tussenuit geglipt. Spullen vergeten en verliezen schijnt ook bij de camino te horen.
Na het petit dejeuner sta ik om half negen buiten. Loop naar de bakker, koop een stokbrood en twee appelflappen. Ik heb voor het  tweede ontbijt nog een tomaat en een zak pinda's van gisteren en wat Le vache qui rit-smeerkaaspuntjes en gelukkig is de pot gomasio nog lang niet leeg. Onderweg maar eens kijken of ik wat mij bekende kruiden kan plukken. Tijm is altijd lekker op brood.
Eerst maar eens anderhalf uur lopen voor dat tweede ontbijt. Kan dan om ongeveer half twee in Guerigny  zijn om te lunchen. Guerigny is een wat grotere plaats dus die lunch zit er vandaag misschien wel weer eens in.
Vandaag gelukkig niet langs drukke wegen. Na Premery volgen alleen nog kleine landweggetjes, zo lijkt het op de kaartjes in het gidsje.
Ik ontbijt in een weiland met de rug tegen een rol hooi, een van de vele rollen hooi naast elkaar. Een mooi plaatje, zou een mooie nieuwe header-foto voor de blog kunnen opleveren, bedenk ik. Ga er mee aan de slag en het resultaat is niet onaardig. Maar eens kijken of er een nieuwe upload in zit.
Om twee uur ben ik in Guerigny. In de hoofdstraat zijn twee restaurantjes tegenover elkaar. Ik heb geen zin om over te steken en strijk neer op het terras waar ik langsloop. Bestel een galette met emmentaler en gecarameliseerde peer. Ik wist niet dat emmentaler en peer zo goed samengaan, heb zitten smullen.
Om vijf uur meld ik me bij het Espace Bernadette. Voor 13 euro per dag heb ik hier een kamer in de gite voor pelgrims. Morgen een rustdag. Bij Bernadette op bezoek en Nevers in.

1. Yvonne:
    29 juli 2015
    Lang zal hij leven in de gloria, in de gloria in de gloria. Hieperdepiep hoeraaaa.Dikke verjaardagszoen van je liefjexxx
  2. Chris, David en Agaath:
    Beste jarige Bert,

Je bent een man van de traditie
    de camino, een ware exercitie
    is jou op het lijf geschreven
    en gaat je beslist nog heel veel geven.
    Op je verjaardag, bij voorkeur over de grens
    beleef jij je geboortedag extra intens
    met zowaar een hele dag rust,
    weliswaar zonder Yvonne die jou fysiek kust,
    zul jij de 67e keer
    nooit gaan vergeten, het smaakt naar meer!
    Als grote bewonderaars van jou als mens
    beleven wij deze dag met jou intens.
    Geniet vooral vandaag volop
    als mens bevind je je echt aan de top
    Wij hopen dat je daar nog lang mag blijven
    en tegelijkertijd veel kilometers in kan lijven

Een hartelijke verjaardagsgroet van

CDA
  3. Geert en Marieke:
    Beste Bert,

We hebben tot nu toe nog niet gereageerd op al je prachtige reisverhalen. Maar geloof maar dat we in gedachten bij je zijn en je van dag tot dag op je site volgen. Wat een mooie verhalen komen er tot ons met daarin ontmoetingen met allerlei inspirerende mensen. Wat een schitterende belevenissen, iedere dag opnieuw. Uit jouw verhalen maken we op dat het ook fysiek goed met je gaat. En dan vandaag, in Frankrijk, ergens op de pelgrimsroute, nog jarig ook! Van harte gefeliciteerd! Neem er vanavond maar een wijntje op! Bert, veel succes en voorspoed op de reis van je leven.

Geert en Marieke
  4. Antoinette en Nico:
    Lieve Bert

Van harte gefeliciteerd!!! en dikke zoen van mij. Wij vinden het erg fijn om jou blogs te lezen Ontroerend stukje over onze vader. Nog
    veel wandelplezier Groet Antoinette en Nico
  5. Diksha Dros:
    Dag Jarige Bert

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Hiep Hiep Hoera!
    Ik heb 2 weken moeten missen van je Blog verhalen; was zelf weg. Ik ga er nu weer voor zitten. zo te lezen gaat alles wel oke; ja dingen kwijtraken, dat hoort er bij. je loopt wel heel wat km-ertjes. 2 x 32 km achter elkaar!! Ja je bent wel wat gewend, dus voor jou toch ergens wel te doen, maar toch een hele prestatie.
    Vandaag je verjaardag, zo te lezen neem je hiervoor een heerlijke rustdag. nou geniet er maar lekker van! met alle leuke en minder leuke mede pelgrims onderweg.
    lieve groet Diksha
  6. Rob:
    Hoi Jarige Pelgrim,

Ik hoop dat je vandaag het verjaardagsgevoel met het pelgrimsgevoel kunt combineren.
    IPV cadeautjes te ontvangen geef je ze weg door ons te trakteren op verhalen en door spullen (bedoeld en onbedoeld) achter te laten.
    Morgen is je verjaardag voorbij, maar het feest gaat toch gewoon door.
    Bert, uiteraard nog vele mooie jaren op je levenspelgrimage en nog vele mooie wandeldagen op je Santiagopelgrimage.
    Ennne dat we er nog maar lang getuige van mogen zijn.
    Groet Ansje en Rob
    Nb: Misschien vindt je op een onvoorzien moment wel het verlorene weer terug.;-)
    Rob
  7. Ida van aalst:
    Lieve Bert,

Verrast las ik dat je vandaag jarig bent. Wat bijzonder zo een dag op zo'n bijzondere reis.
    Van harte gefeliciteerd !
    Dank voor je al je mooie verhalen, waarin we met je mee mogen reizen.
    Lieve groet,
    Ida van Aalst
  8. Sylvia Habermehl:
    29 juli 2015
    He nog net jarige Bert. Van harte gefeliciteerd. Succes de komende dagen Wederom dank voor je mooie belevenissen.Lieve groet Sylvia.
  9. Inez:
    29 juli 2015
    Inez is entousiast met je peer-kaas-kombi;
    Man en van harte met al die jaren!
    Na Terschelling geniet 'k weer van meer reismateriaal!
    Het is mooi, dat je vader meegaat!
    Het ga je goed. Halverwege Frankrijk al!!
    Robbie.
  10. Bert:
    30 juli 2015
    Dank, dank, voor jullie hartverwarmende en meelevende reacties tgv mijn verjaardag. Jullie reacties, appjes, telefoontjes, kaarten en brieven thuis ze wegen niets in de rugzak maar leggen me veel gewicht in de schaal; neem ze mee in hoofd en hart op weg.