Rustdag in Nevers - van Nevers naar La Grenouille

30 juli 2015 - Gimouille, Frankrijk

Rustdag in Nevers woensdag 29 juli en dag 41 donderdag 30 juli, Nevers - Gimouille - La Grenouille, 12 km

Een sober ingericht kamertje viel me dinsdagmiddag ten deel in een gebouw dat gite Saint Michel wordt genoemd. Het gebouw ligt wat afgelegen in de ommuurde tuin van het voormalige klooster waar Bernadette Soubirous als kloosterlinge heeft geleefd. Bernadette is de vrouw aan wie Maria, moet eigenlijk zeggen de maagd Maria, de moeder van Jezus, in 1858 een aantal keer is verschenen. Het verhaal over de verschijningen en de wonderen die hebben plaatsgevonden enz. zijn vermoedelijk wel op internet te vinden. Zelf wil ik er niet veel over zeggen, zwijg liever.
Wilde wel nog altijd Bernadette in haar glazen kistje zien liggen. En ik heb haar gezien in de grote kerk en moet zeggen dat het me weinig deed. Ja haar stoffelijk overschot ligt daar en schijnt niet in staat van ontbinding te raken. Wel wordt vermeld dat haar gezicht en handen met een dun laagje was zijn behandeld.
Ik heb niets vooraf gepland maar werd hier toevallig jarig op de 29ste. Doe ik verder niet moeilijk over maar kan wel geschikter plaatsten bedenken om jarig te zijn. Heb 's middags wel lang in de kathedraal van Nevers gezeten om gedachten te laten komen en gaan. Ik wil er dit over zeggen: the fuse is burning and the earth is turning .... and the fear of living for nothing strangles the will. Gelukkig is van die laatste regel geen sprake meer, doe ik deze levensloop. Proost op dat ene grote wonder: het leven.

Vanmorgen om zeven uur opgestaan. Eerst een reactie in de blog geschreven om iedereen te bedanken voor alle hartverwarmende reacties, appjes, telefoontjes en kaarten tgv van m'n verjaardag. Neem ze mee voor onderweg, ze wegen niets maar schenken me veel gewicht in hoofd en hart.
Om acht uur naar het hoofdgebouw voor het dejeuner. Beslist geen petit-dejeuner de ontbijttafel is rijkelijk voorzien. Loop door de tuin terug naar de gite en glip onderweg even binnen in het kleine kapelletje waar Bernadette eerst jarenlang opgebaard heeft gelegen.
Pak in de gite m'n rugzak in en loop naar de receptie om de sleutel af te geven. Wie zie ik daar staan op punt van vertrek: Christoph en Gottfried. Steeds weer ontmoeten we elkaar sinds Vezelay. Gottfried vraagt of ik een snoer voor de telefoonoplader heb gevonden. Die heb ik gevonden maar voor een hoofdlampje moest ik volgens een medewerker van het  Bureau de Tourisme met een bus naar buiten de stad, daar had ik gisteren geen zin in. Spontaan haalt Gottfried zijn hoofdlampje uit de rugzak en zegt: "nimm mit, die brauche ich nicht mehr". Hij verzoekt me vijf onzevaders voor hem te bidden als ik in Santiago aankom. Ik beloof het hem.
Dan op weg naar het kikkerhotel La Grenouille in het gelijknamige gehucht, vanaf Nevers 12 km. Pelgrim André heeft me op het idee gebracht. Dank André als je dit leest. Mij is de afstand van 38 km ook net iets teveel. Maak een mooie vlakke wandeling langs de Loire. Opvallend veel mensen wensen me bon courage en bonne route. Tegen lunchtijd bereik ik het hotel. Alles in het hotel ademt kikker tot en met de toiletrolhouder. Ga morgen met sprongen voorwaarts naar Augy-sur-Aubois.

1. Inez:
    31 juli 2015
    Jongen, ik zit iedere keer zo te grinniken, hier achter m 'n p.c.
    dat het leven voor jou leeft, is me duidelijk.
    Ouwe, hang 'm high!!

mazzeltov en tot snel.
  2. Tine van Wijk:
    31 juli 2015
    Lieve Bert, Ik stuur je een dikke verjaardagsknuffel. In gedachten wandel ik met je mee door het Franse land. Lekker luxe en toch diepgaand! Liefs en grote dank van Tine
  3. Lodewijk Hilt:
    2 augustus 2015
    Op deze zonnige zondagmorgen geniet ik weer van de belevenissen. Heerlijk. En bedankt.
    Direct ga ik ook proberen enige verdieping te halen. Ik neem je in gedachten mee.
  4. Rob:
    2 augustus 2015
    Hoi Bert, ik bekeek net het kaartje.
    De lijn van je route schuift langzaam aan naar beneden, ook het beginpunt vd lijn.
    Verder ben je nu westelijker dan Nederland gekomen, nog een paar dagen voor je ook westelijker van België bent. Kortom je gaat nu echt onze lengtegraad verlaten. Wanneer je eenmaal op de hoogte van Engeland bent, verschil je qua zonnetijd een uur met ons. Ik denk dat dat nog wel een paar weken zal duren. Ondertussen kun je opgaan en genieten van de pelgrimsgemeenschap, en krijg je soms terug wat je kwijt was. Veel plezier met het vervolg van je tocht.
    Rob
  5. Inez:
    2 augustus 2015
    Bert, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!