Vezelay > Le Chemin > Chaumot

26 juli 2015 - Chitry-les-Mines, Frankrijk

Dag 37, zaterdag 25 juli, Vezelay - Saint-Pere - Pierre-Perthuis - Domecy-sur-Cure - Bazoches - Neuffontaines - Vignes-le-Haut - Le Chemin, 25 km.

Om te beginnen wil ik mijn volgers bedanken voor de reacties op m'n logjes. Hartverwarmend jullie reacties te lezen. Voel me gesterkt en gesteund. Ik heb voor iedereen een mooie kaars opgestoken bij een icoon van Marie Magdeleine in de basiliek van Vezelay.
Vrijdag een rustdag genomen en in de refuge Centre Marie Magdeleine hier in Vezelay veel medepelgrims ontmoet. Ze komen hier samen. Niet alleen uit het noorden zoals ik, maar ook een vader en zoon uit Duitsland en een pelgrim uit Auxerre die voor de vierde keer de camino loopt.
Zelfs een stadsgenoot uit Amersfoort is hier enkele uren geleden aangekomen. Hij gaat liftend en lopend door Frankrijk om in Spanje de camino del Norte te lopen. Vanmorgen heb ik voor de vierde keer de pelgrimszegen gekregen. Indrukwekkend en ontroerend als na de zegen een pelgrimspsalm wordt gezongen. Ga helemaal op in de intensiteit.
Zaterdagmorgen vertrokken met  stadsgenoot Jacob. We lopen, op deze feestdag van Jacobus, 25 km naar herberg l' Esprit du Chemin in het gelijknamige dorp Le Chemin. Door een aangenaam heuvelland met af en toe flinke klimmetjes bereiken we halverwege de middag ons doel. We vallen met de neus in de boter. Ter gelegenheid van de feestdag van St. Jacques is er in de tuin van de herberg een feest gaande waar alle dorpelingen voor zijn uitgenodigd. Ik vraag aan enkele feestgangers of 'tomber avec le nez dans le beurre' ook een Frans spreekwoord is. Nee, men begreep niet waar ik het over had. Heel veeltalig gezellig is het. Ik merk wel, na flink wat glazen tafelwijn, moeite te krijgen te schakelen tussen de talen, die ik allemaal wel een beetje tot een klein beetje spreek. Het werd eigenlijk een soort fransduitsengelse louisvangaaltaal.
l'Esprit du Chemin is een mooie herberg. De inrichting, de bouw en verbouw van de ruimtes is nog in volle gang. Een fijne plek om met wandelaars en pelgrims onder en met elkaar te zijn.
Arno en Huberta, de drijvende krachten achter deze herberg, hadden twee jaar geleden nog een gelijknamige herberg in St. Jean Pied de Port in zuidwest Frankrijk. Het werd in hun beleving teveel een bedrijf. Ze verkochten de zaak en zijn hier, in bijna midden Frankrijk, op een meer kleinschalige manier opnieuw begonnen. Met hulp van veel vrijwilligers willen ze een inspirerende plek voor pelgrims maken.
Na afloop van het feest zitten we met z'n allen aan tafel voor de avondmaaltijd. We stellen ons aan elkaar voor in een uniek viertalig soms hilarisch Europees rondje, waarbij Huberta voor de vertalingen zorgt.

Dag 38, zondag 26 juli, Le Chemin - Anthien - Charpuis - Corbigny - Chitry-les-Mines - Chaumot

Mooie wandeldag weer. Had er vandaag weinig zin in. Om in l'Esprit wéér een rustdag te nemen, ging me te ver. Ben toch aan de loop gegaan. Het alleen lopen doet me goed. De rugzak zit vandaag heel goed. Die 15 kg voel ik eigenlijk alleen nog als ik de zak op de rug til, daarna niet meer. Last als deel van mezelf, ben al lopend een flinke tijd met deze gedachte bezig. Merk niet eens dat ik tegen een steile heuvel oploop. Een rustige zondagse wandeling door een groen glooiend landschap. Net voor ik de camping in Chaumot bereik begint het te regenen. Loop door de eerste regen sinds ik in Frankrijk ben.

1. Lodewijk Hilt:
    27 juli 2015
    Ik ben dit jaar niet in staat om Frankrijk te bezoeken maar geniet van de persoonlijke ervaringen en belevenissen.
    Ik bewonder het optimisme en de spiritualiteit.
  2. Lineke Enserink:
    Hoi Bert
    Prachtig je belevenissen te volgen. Ja, muziek werkt rechtstreeks in op je emotie, mooi toch. Ik heb vier dagen volop genoten van de aalbessen uit je tuin, geplukt met Yvonne. Groetjes, Lineke
  3. Wilma de Jong Brabant:
    Hoi Bert,
    via Rob gehoorde ik dat je al gestart bent en het gaat je goed af als ik het zo ff lees. En wat heb je mooie foto's zeg!!
    Veel Succes en geniet met volle teugen zouden wij in Brabant zeggen. Groeten Wilma