La Réole > Auros > Bazas

8 september 2015 - Bazas, Frankrijk

Dag 66 maandag 7 september, La Réole - Floudès - Bassanne - Pondaurat - Savignac - Auros, 20 km.
Dag 67 dinsdag 8 september, Auros - Brouqueyran - Bazas, 16 km.

Afgelopen avond en nacht resideerde ik op Château d'Auros te Auros. En de kasteelheer zelf kwam mij des avonds soep en wijn brengen. Mooi beeld: de edelman die de vermoeide pelgrim een pannetje soep komt brengen. Voelde me nu toch wel opgenomen in een eeuwenoude traditie: de adelstand heeft door de eeuwen heen de pelgrim voorzien in zijn behoeften. Ook anno 2015 staan er nogal wat gastvrije châteaux in het gidsje van het Genootschap van St. Jacob.
Heb een uurtje ontspannen zitten praten met de vriendelijke heer Fréret. Geen opgeblazen poeha deze man. Iemand met historisch en cultureel besef ook. Zal als producent van Bordeaux-superieur zijn wijngoed nooit aan een Chinees verkopen. En ze zijn bij hem langs geweest de Chinezen, vertelde hij. Ze smeten met miljoenen. Maakt zich grote zorgen over de culturele en industriële uitverkoop in Europa. Ook kwam ter sprake dat president Hollande, waar hij geen fan van is, zojuist had besloten 24000 Syrische vluchtelingen toe te laten. Maar er is niets te doen voor deze mensen, er is geen werk, zei hij. Ik vertelde hem dat ik op mijn pelgrimage door noord-Frankrijk door tientallen ontvolkte dorpen was getrokken. Dorpen waar geen enkele voorziening meer is, slechts dichtgetimmerde ramen en deuren. De Franse overheid zou de dorpen moeten renoveren om ze vervolgens te laten bewonen door vluchtelingen en asielzoekers. Laat ze een contract tekenen tien jaar in een dorp te blijven wonen, zodat men niet binnen de kortste keren naar een oom of neef in een Franse banlieue vertrekt. Je zult zien, het duurt niet lang of er is weer een slager in het dorp en een bakker die ook groente verkoopt. De heer Fréret vond dit een interessant maar onuitvoerbaar plan. Er is geen geld. Alles begint met een idee, zei ik, en voegde eraan toe te hopen dat de vluchteling niet te zeer met eigen overtuigingen komt en blijft zitten, maar zich weet te voegen naar wat de Fransen bindt: liberté, egalité en fraternité. Mevrouw Fréret moet zich zorgen gemaakt hebben om haar man want ze belde waar hij bleef.
De soep in het pannetje deed me goed en ik heb na een halve fles wijn heerlijk geslapen in de voor mij gereserveerde vleugel van het château. Veel ruimte ook. Wel wat anders dan een stapelbed in een vochtig keukentje of een klein tentje op een camping.
Zit dit logje te tikken in toch weer een keukentje. Dit keer van de gîte-municipal, een voormalige jongensschool in Bazas. Zojuist is Nicole binnen komen wandelen, een pelgrima van ongeveer mijn leeftijd, denk ik. Loop straks even naar het slaapvertrek (foto) op de eerste etage om haar te zien en verder kennis te maken. Je slaapt toch met z'n tweeën of meer in een klein kamertje dan is het wel zo prettig om elkaar even gesproken te hebben.
Met m'n oog gaat het goed. Het visje dat ik steeds zag zwemmen is naar beneden gezakt en verdwenen. Ik denk dat het achterste glasvochtmembraan nu geheel losligt van het netvlies en het glasvocht zich weer geheel uitgevouwen heeft. Merk geen verschil in zicht meer; zie hetzelfde door beide ogen. Is het, zoals voorspeld in het UMC, toch goedgekomen. Met dank aan vier deskundige dames, drie oogartsen en Yvonne die mij diep in de ogen keken en gerustgesteld hebben.
Nu komt warempel ook pelgrim Titus binnenlopen. Heeft er 36 km opzitten van La Réole naar hier in Bazas. Heeft het in La Réole goed gehad bij een familie die deelneemt aan parochieel onderdak voor pelgrims. Hoor nog wel hoe het de afgelopen dagen met hem gegaan is.
Voor de aardigheid ga ik zo op de gps even op zoek naar de coördinaten van de plek waar ik nu zit. De liefhebbers van Google-earth moeten deze plek dan kunnen traceren en met Streetview zelfs het gebouw kunnen zien waarin ik zit. Boven de voordeur staat École des Garçons. Ben benieuwd. Rob?
Noord 44 graden 25 minuten 58.4 seconden
West 00 graden 12 minuten 39.6 seconden

1. Inez:
    8 september 2015
    Bertus, gefeliciteerd man! je oog, visvrij...
    Maar zonder gekheid, het is van een bevrijding, dat je van dit mediese euvel verlost lijkt te zijn. Het kan je observaties en daaruit vloeiende verhalen alleen maar ten goede komen. (het is goed om toch wat behoudende edellieden alternatieven te bieden..Bert, op weg naar de Pyreneeen en het spaanse hoogland. Good Luck...