Le Châtelet > La Chatre > Neuvy-Saint-Sepulchre

5 augustus 2015 - Neuvy-Saint-Sépulchre, Frankrijk

Dag 46 dinsdag 4 augustus, Le Châtelet - Saint Jeanvrin - Chateaumeillant - Neret - Lacs - La Chatre, 30 km.
Dag 47 woensdag 5 augustus, La Chatre - Sarzay - Varennes - Neuvy-Saint-Sepulchre, 20 km.

Eergisternacht heeft het het flink geregend en geonweerd boven Le Châtelet.  Toen ik om half zeven opstond hoorde ik het nog regenen. Zette het raam open en een koele vochtige wind kwam binnen. Ook tijdens het dejeuner regende het. Mooi tijd om het boek door te bladeren dat naast m'n ontbijtbordje lag. Een bladerboek vol foto's en met de namen van de pelgrims die in de loop van het jaar in het hotel hebben overnacht. Heb een tijd zitten bladeren, al die namen en gezichten, het waren er heel wat. Een aantal gezichten herkende ik van hun blogs die ik de afgelopen maanden regelmatig heb gelezen. Toen ik weer opkeek, was het met regenen opgehouden en volgens een hotelgast aan het tafeltje naast me zou het de rest van de dag droog blijven. Een goed vooruitzicht en omdat het flink leek te zijn afgekoeld overwoog ik om dan ook maar meteen door te stomen naar La Chatre. Een afstand van 30 km, dat leek me bij koel en bewolkt weer goed te doen. Geen noodzaak om vanwege de warmte de afstand in tweeën te knippen.
Ook van mij moest een foto gemaakt worden voor het pelgrimspassantenboek, laat ik het zo noemen. Nadine de patronne van het hotel stond al klaar met de camera toen ik de deur uit stapte. Kan gerust zeggen dat Du Pont Bayard, ook zonder foto, een goed overnachtingsadres voor pelgrims is en Nadine is een schat.
Even verderop bij de bakker twee brioches aux raisins gekocht en een kleine volkoren baguette. Ik toog op weg naar m'n bestemming La Châtre. Het motterde toch nog wel wat maar te weinig om de regenjas aan te trekken. Wat een goede temperatuur! Heerlijk afgekoeld na de regen van vannacht, had er weer zin in. In Saint-Jeanvrin het twaalfde eeuwse kerkje van binnen bekeken. Daar moest nog wel de sleutel voor gehaald worden ergens in het dorp. De man die verderop een heg aan het snoeien was bood aan dit voor mij te doen. Na 5 minuten kwam hij op een holletje terug en opende de kerkdeur voor mij. Hij zou de sleutel ook terugbrengen, zei hij. Eigenlijk voel ik me in deze kleine oude kerkjes meer thuis dan in grote kathedralen en basilieken. Ben lang blijven zitten om stil te worden. Tot ik begon te denken dat de man met de sleutel me hier ongemerkt zou kunnen opsluiten. Dat zou wat zijn, opgesloten worden in een twaalfde eeuws kerkje. Gelukkig was de deur nog open. Maar, bedacht ik later toen ik weer op weg was, zijn er niet velen opgesloten door de Kerk door de eeuwen heen, door afwijkende ideeën of meningen op de brandstapel terecht gekomen. De Katharen in het zuiden van Frankrijk bijvoorbeeld. Laten we één ding niet vergeten: de Rooms-Katholieke Kerk erkent pas sinds 1963 ieders individuele gewetensvrijheid. Zo kort geleden nog maar.
M'n eerder geplande overnachtingsplaats Chateaumeillant was ik snel voorbij. De 30 km vlogen om. Na een afwisselende wandeling nam ik m'n intrek in hotel Au Jardin d'Eté even buiten La Châtre.

Toen ik vanmorgen om zeven uur wakker werd hoopte ik dat het een mooie bewolkte koele dag zou zijn. Maar toen ik het gordijn van de kamer opentrok zag ik een strakke onbewolkte lucht. Oei het kon wel weer eens warm worden vandaag. En het was warm vandaag, vochtig tropisch warm. Na de dertig kilometer van gisteren stond er vandaag twintig op het programma naar Neuvy-Saint-Sepulchre. Dat kwam me vanmorgen met de te verwachten warmte goed uit. Ben nog even door La Châtre gedwaald. Koffie gedronken op een terras in het centrum van dit aardige kleine stadje en een stempel voor m'n credencial gehaald in het Hôtel de Ville. Die stempel was ik na afgerekend te hebben in het hotel vergeten te vragen. Tijdens een sanitaire stop na ongeveer vijf kilometer merkte ik tot mijn schrik dat de sleutel van de hotelkamer nog in m'n broekzak zat. Nog iets vergeten dus. Oei, teruglopen? Geen haar op m'n hoofd. Met steeds minder haar op het hoofd komt er snel denken en een oplossing vinden voor in de plaats: in Neuvy die sleutel gewoon terugsturen per post. Die sleutel vergeten in te leveren? Ben ik misschien toch een beetje onder de indruk geraakt van de donkerharige, geheimzinnige Elise, de patronne van het hotel? En weet ik, ik was niet de enige. We zitten hier in de omgeving waar de turbulente George Sand met haar geliefde Frédéric Chopin geleefd heeft; Beethoven zou na een verblijf in hotel Au Jardin d'Ete zéker ook van slag zijn geraakt door Elise. Er hangt in deze omgeving iets in de lucht.
En ook de tropische warmte, ik zei het al. Was blij dat ik na een prachtige wandeling, onder andere langs een oud kasteel in Sarzay en langs een eeuwenoude Cistercienser abdij in Varennes, oude halteplaats voor jacobuspelgrims, in Neuvy-Saint-Sepulchre aanbelandde. Heb op het postkantoor de sleutel per pakketpost naar het hotel teruggestuurd. Onder de indruk raken kostte me maar eventjes 7 euro. Zit nu voor 12 euro in een mooie refuge gelegen in een grote tuin: Le Relais de la Vieille Route. Alleen jammer dat ik hier alleen ben. Het wordt weer eens tijd dat ik pelgrims ontmoet. Gisteravond waren hier twee Belgen, zie ik in het gastenboek. Tom en Elise uit Leuven!
Morgen naar Gargilesse 25 km verder. Het wordt warm volgens de hospitalier, die hier net even was. En heuvel op, heuvel af.

1. Rob:
    6 augustus 2015
    Hoi pelgrim (mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen) Bert,
    je begint al behoorlijk bij te kleuren. Dat is wat ze noemen pelgrimsbruin, armen bruin tot de rand vd mouw en dan spierwit. Staat je goed die hoed. Camoufleert mooi de snel denkende hoofdhuid. Nu weet ik ook waarom ik daar zo langzaam in ben .
    Uit je vorige verslagen kreeg ik een beetje de indruk dat je je opgenomen voelde in de kerk/klooster-wereld. Nu hoor ik weer wat kritischere geluiden. M.i. is geloof iets van individuen, niet van instituties. Dat is (denk ik) ook wat ik tussen de regels/verslagen door in jouw blog lees.
    Zo, hou ons en jezelf scherp met je mooie observaties.
    Rob
  2. Antoinette en Nico:
    8 augustus 2015
    Lieve Bert
    Wij vinden het jammer dat je wandeling moest onderbreken.Maar je
    hebt een goed besluit genomen. want je kunt niet spelen met je gezondheid. Wij hopen op de goede afloop. Van Harte Beterschap !!!
    Lieve Groet Antoinette en Nico