Oviedo>Avilés>Muros de Nalon

15 oktober 2018 - Avilés, Spanje

Het viel me zondagmorgen niet mee afscheid te moeten nemen, maar pelgrims nemen afscheid, vaak voor altijd. Zoals Tatum van mij en ik van haar.
Zaterdagavond, een mooie avond in de sidreria naast de albergue, onderzochten we nog met de nodige ironie de mogelijkheid in dezelfde stad te gaan wonen. Voor af en toe bij elkaar op de koffie, zeg maar. Het zat er niet in. Dus besloten we om de volgende morgen om 8 uur voor altijd afscheid te nemen en de stroom die er in loop van de avond was en aan elkaar bekenden, de vrije loop te laten.
Tatum woont in Sydney en werkt in het studentenpastoraat aan de katholieke universiteit daar. Ze is naar Spanje gekomen om te lopen en tijd voor zichzelf te hebben na een persoonlijke overload binnen het team waarin ze werkt; er was teveel op haar af gekomen.
Na het afscheid ben ik een kwartier later vertrokken. Het was half negen, nog donker en het regende. Na een uur lopen was ik eindelijk de stad uit. Even later zag ik een stadsbus staan. Duidelijk het beginpunt van een lijn. De chauffeuse zag mij aan komen lopen en deed de deur open. Ik maakte haar duidelijk dat ze mijn dag kon maken. You can make my day, als ik als oud-collega een foto van haar mocht maken. Ze stemde glimlachend toe en maakte m'n dag dragelijk.
Het werd verder een dag van kilometers maken met steeds overkomende buien. Toen ik na vieren na 30 kilometer bij de albergue in Aviles aankwam, was die gesloten. De nummers die ik belde namen niet op. Even verderop bij een bar die adverteerde met een pelgrimsmenu ben ik naar binnen gelopen en heb er wat te eten besteld. De baas kwam me het wifi wachtwoord brengen en bij Booking heb ik een kamer in het dichtstbijzijnde hotel gereserveerd. Op de kamer heb ik alle klamme kleren in de badkuip gegooid en ben er zelf bij gaan zitten. Hemels dat warme badkuipwater, het hemelwater was ik snel vergeten.

1. Yvonne:
    16 oktober 2018
    Mooie ontmoetingen, dat is wat de camino zo bijzonder en waardevol maakt. De hele dag regen de volgende dag is dan ook beter te behappen!
    Liefs van je weervrouw 😉😎😍
  2. Inez:
    16 oktober 2018
    Het leven is mooi; het is komen en gaan. Bertus, gun jezelf het leven. Broederlijke groet, Robbert.
  3. Piet, de achterbuurman in de tuin:
    16 oktober 2018
    Juiste beslissing om niet met de bus mee te gaan? Leuke foto overigens.
  4. Rob:
    Ach Bert,
    Zover liggen Sydney en Amersfoort niet bij elkaar vandaan, vandaag de dag.
    Jullie zouden beide een voettocht voor de helft kunnen doen, wanneer je trek hebt in een kopje koffie met appeltaart.

Zou Petrus je in de bus hebben zien zitten?
    Of zat de heenreis (of je busverleden) je nog in de benen? En ben je daarom niet ingestapt.

Ik zou het wel geweten hebben!

Groet,
    Rob