In Parijs

8 augustus 2015 - Paris, Frankrijk

Wat ik al vermoedde kreeg ik gistermiddag door de oogarts bevestigd, een netvliesloslating. En niet zo'n kleintje ook. Een derde van het netvlies van het linkeroog is losgelaten. De oogarts in Chateauroux wilde er direct werk van maken door me voor een operatieve ingreep door te verwijzen naar het ziekenhuis in Limoges. Zou daar maandag al terecht kunnen. Ik stribbelde tegen. Vertelde dat ik liever in Nederland geholpen wilde worden en drong er bij haar op aan een brief op te stellen voor een oogarts in Nederland. Daar ging ze mee akkoord met het dringende advies vaart achter een verdere behandeling te zetten. Ook de assistentie bij wie ik afrekende voor het consult, wees erop vooral geen inspanningen te doen. Ik krijg een goede indruk van de Franse gezondheidszorg.
Zit nu in de trein naar Parijs dit logje te maken met branderige, nog half verdoofde ogen door de vele oogdruppels die ik gehad heb voor het onderzoek.
Anderhalfuur later. De passagiers beginnen onrustig te worden, we naderen Parijs Gare d'Austerlitz. De verdoving rond de ogen is inmiddels uitgewerkt maar de 'verdoving' ineens in een trein op weg naar huis te zitten werkt nog wel even door. Die trein had niet in augustus in Cateauroux moeten vertrekken maar in oktober in Santiago. Het houdt me voorlopig nog wel even bezig om dit inzichtelijk te krijgen, om dit woord in dit verband te gebruiken.

Het lukte gisteravond niet meer een trein naar Rotterdam te halen. Ook voor vanmorgen en het begin van de middag zaten de treinen vol. Heb nog overwogen via Lille te reizen maar had geen zin in overstapstress. Heb toch nog een kaartje eerste klas kunnen krijgen voor de Thalys van half zes. Yvon heeft thuis veel voor me geregeld. Kan me morgenochtend om tien uur 'met pyama' melden in het UMC Utrecht. De grote donkere wolk in m'n oog is gelukkig niet groter geworden.

Doorgaan naar Santiago zou doordraven geweest zijn. Had beslist tot brokken, tot gezichtsverlies geleid. Ga zeker niet aan gezichtsverlies lijden nu ik de tocht onderbreek, keer naar huis terug om m'n zicht te redden. Ga niet meer over wegen naar Compostella. De weg, de camino, leidt me naar overwegen, naar tijd tot overwegen door af en toe de ogen te sluiten hopelijk leidend tot wat inzicht.
Zit nu in de Macdo van Forum Les Halles voor koffie en wifi, ga ter afsluiting van dit deel van de camino nog een foto maken van de Tour St. Jacques, hier vlakbij.

Dank voor jullie meeleven.

1. Ricus Diemeer:
    8 augustus 2015
    Dat is wat, Bert, wat een onverwachte gebeurtenis dat je nu zo ineens met een gedeeltelijk loslatend netvlies geconfronteerd wordt. Goed dat je er meteen werk van gemaakt hebt door naar een dokter/oogarts te gaan en nu op weg naar Nederland bent. Ik herinner mij een toepasselijk Frans gezegde: 'Reculer pour mieux sauter' = 'Terug-gaan om des te beter te kunnen springen' Als je er snel genoeg bij bent kan het met een laser behandeling snel weer 'gesoldeerd' worden. Shanto is in Februari van dit jaar ook aan hetzelfde met succes behandeld en het euvel was in een mum van tijd verholpen zonder ziekenhuis opname. Houd dus goede moed, dan denk ik dat je over niet al te lange tijd je tocht op de Camino naar Santiago weer kunt hervatten daar waar je haar hebt moeten onderbreken: in Neuvy-Saint-Sepulchre. Heel veel dank voor de prachtige reisverslagen en foto's van je tocht en moge je snel weer helder uit je linkeroog kunnen kijken zodat we allen weer uit kunnen zien naar een volgend reisverslag van je.......
  2. Thea en Annelies:
    8 augustus 2015
    Wat ontzettend naar om dit op je pelgrimstocht mee te moeten maken. We leven erg met je mee. We hopen dat je terugreis goed verloopt en de operatie een snel en goed resultaat geeft. Thea´s vader heeft het ook gehad, en na de operatie geen problemen meer gehad. Succes en sterkte, hopelijk kan je weer snel je tocht vervolgen! We genieten volop van je mooie verhalen en foto´s. Veel liefs!
  3. Pieter & Wilma:
    8 augustus 2015
    Och wat een tegenvaller zeg. Maar heel goed dat je naar de arts toe gegaan bent. Je zicht kwijt raken is vreselijk. Als je helemaal hersteld bent pak je de draad weer op. Kijk hoever je al gekomen bent. Heel veel sterkte met de operatie. Hartelijke groetjes Pieter en Wilma
  4. Inez:
    8 augustus 2015
    Bert, man wat een tegenvaller! Maar een goede beslissing, want bij een ingreep wil je dichtbij Yvonne zijn. Graag wil ik je spreken. Zou 't morgen al kunnen? 't is hier vlakbij.
    Dit bericht langs deze weg, omdat jullie geen van beiden tel.bereikbaar zijn. groet en tot snel, Robbert.
  5. Gottfried Paetzold:
    9 augustus 2015
    Lieber Bert,
    das tut mir aufrichtig leid für Dich; aber die Gesundheit geht vor. Du hast einen ganz besonderen Eindruck auf uns auf dem Camino hinterlassen. Christoph und ich bedanken uns noch einmal unser immer wieder schönes Zusammentreffen mit Dir und Deine so wunderbaren Gedanken.
    Mit lieben Grüßen
    Christoph und Gottfried
    Paetzold
  6. Theo van Stiphout:
    9 augustus 2015
    Bert,
    Van Leobard hoorde ik vanochtend in de kerk van je noodgedwongen opgave. Een tegenslag. Allereerst wens ik je een voorspoedige genezing toe. Kracht en sterkte voor jou als ook voor je vrouw. ik heb gezien dat onze wegen aardig gelijk hebben gelopen. Groeten uit Hilversum/Duivendrecht.
  7. Lodewijk Hilt:
    10 augustus 2015
    Het moet geen gemakkelijke beslissing zijn geweest om de droom op te geven. Zal best een innerlijke strijd hebben opgeleverd.
    Om dan toch alleen de hele gang naar dokters en ziekenhuizen te moeten afleggen vind ik knap.
    Ik hoop dat alles goed komt.
    Ik zal de verslagen missen maar de gezondheid gaat boven alles. Ik weet ervan.
  8. Wilma de Jong Brabant:
    11 augustus 2015
    Hoi Bert, wat een heftig bericht zeg, goed dat je deze beslissing hebt genomen, veel Beterschap en sterkte !!! Groeten Wilma de Jong