Wachten op loslaten

10 augustus 2015 - Amersfoort, Nederland

Gistermorgen is m'n oog verder onderzocht in het UMC. Eerst een zelfde test als bij de oogarts in Chateauroux, daarna een iets uitgebreider onderzoek en vervolgens is er een echo van het linkeroog gemaakt. Uit alles bleek dat het niet gaat om netvliesloslating maar om een zogenaamde incomplete achterste glasvochtmembraanloslating. Prachtig woord voor de geoefende scrabblelaar, maar wat is het en wat betekent het voor mij.

Wat we waarnemen met het oog gaat onder andere door de glasvochtruimte naar het netvlies. Deze glasvochtruimte is omgeven door een membraan. Bij jonge mensen zit dit membraan vast aan het netvlies. Bij het ouder worden raakt het membraan vaak geheel los van het netvlies. Dit is een normaal ouderdomsverschijnsel en in de meeste gevallen geeft dit geen problemen. Maar soms blijft een stukje membraan vastzitten aan het netvlies. Dit stukje membraan gaat dan trekken aan het netvlies waardoor er een kans op schade aan het netvlies bestaat.

Bij mij is dit het geval. Door de in de loop van jaren veranderde samenstelling van het glasvocht en door het trekken van het vastzittende stukje membraan aan het netvlies zie ik daardoor een constante grijze wolk met vliegjes (mouches volentes) in het oog drijven.
Voor mij betekent het dat ik me voorlopig rustig moet houden. Geen zware inspanningen mag doen omdat anders de kans bestaat dat het vastzittende membraan het netvlies lostrekt of scheurt. Moet wachten tot het membraan als vanzelf loslaat van het netvlies. Volgens de oogarts kan dit loslaten morgen gebeuren, volgende maand of over twee maanden, in ieder geval binnen afzienbare tijd als de biochemische lijm week geworden is. In het merendeel van de gevallen gaat dit restantje loslaten vanzelf en is er verder niets aan de hand. Krijg dan meteen groen licht om de draad weer op te pakken. Zou het netvlies toch schade oplopen dan krijg ik, is met de echo vastgesteld, links onderin het oog een constante blinde vlek te 'zien'.
Komt er op neer dat ik nu wacht op loslaten van het membraan of wacht op snel ingrijpen in het ziekenhuis met een laserbehandeling.

Blijf jullie op de hoogte houden. De camino gaat door, de weg wacht.

1. Tine van Wijk:
    10 augustus 2015
    Zo is dat Bert, never give up!! Liefs van Tine
  2. Sylvia Habermehl:
    10 augustus 2015
    Bert, wat heb jij dit mooi uitgelegd. Het komt vast goed met jou. Laat je maar extra verwennen door Yvonne zo lang je in Amersfoort bent. Hou je taai. Groetjes Sylvia.
  3. Yvonne en Dick:
    11 augustus 2015
    Beste Bert,
    Een snel en goed herstel toegewenst! Goed bericht dat je binnen afzienbare tijd weer door mag lopen. Neem je tijd.
    Hartelijke groet van ons beiden,
    Yvonne en Dick.
  4. Rob:
    12 augustus 2015
    Hoi Bert,
    Je vasthoudendheid is blijkbaar niet alleen een karaktertrek. Maar ook een fysieke eigenschap. Hopelijk laat het glasvocht op tijd los zodat je dit jaar weer verder kunt met de camino.
    Neem ondertussen in,alle matigheid, af en toe een alcoholisch oplosmiddel.
    Is het niet goed voor het loslaten, dan wel voor de ontspanning.
    Veel sterkte Rob
  5. Agnita Dijkstra:
    16 augustus 2015
    Hoi Bert en Yvonne, tergekeerd van 4 weken vakantie in de Vogezen, schrokken we van het bericht dat Bert problemen had met zijn oog en thuis was! Gelukkig lijkt het mee te vallen en kun je je pelgrimage hervatten. We wensen jullie alle goeds en sterkte toe!! Lieve groet van Wim en Agnita