Ribadeo > San Xusto

5 oktober 2019 - San Xusto, Spanje

Vandaag dan eindelijk de eerste stappen weer gezet.
Ik wil nog zeggen dat hotel Villa de Ribadeo veel pelgrims over de vloer krijgt, vooral zij die het met de pelgrimsherbergen op de Camino del Norte even helemaal gehad hebben en tot rust willen komen. Dit vertelde de bedrijfsleidster me. Ze is vooral trots op het Duitse brood. Speciaal voor ons gebakken, zei ze. Veel van onze gasten waarderen ons brood. Vijf sneetjes van dit desembrood heb ik gegeten. Een stevige bodem was gelegd. En na mijn bezoek aan Eroski kon ik eenmaal buiten Ribadeo de heuvels met vertrouwen tegemoet treden.
Wat een wandeldag vandaag.  Een tintelend frisse windstille ochtend en aansluitend een aangenaam warme middag met een doorkomend zonnetje. En ook nog ‘ns een keer een '100%-dag'.
Yvonne heeft een internationale weerapp op haar telefoon die aangeeft of het weer geschikt is om een wandeling te maken. Welke criteria er in de app een rol spelen is mij niet bekend. Voor mij is eigenlijk elk weer wandelweer, maar op deze ontregeling zit de app-ontwikkelaar natuurlijk niet te wachten. In ieder geval volgens de app was het weer vandaag in de regio noord-west Spanje voor 100% geschikt. Dat gaf mij toch wel een steuntje in de rug voor de heuvels die ik over moest met 11 kg op de rug.
Stevige heuvels waren het, een aantal keren langdurig stijl omhoog. Best wel af en toe stilgestaan om uit te hijgen. Etalagebenen heb ik (nog) niet, maar op deze heuvels begint het er wel aardig op te lijken. Vorig jaar heb ik het uithijgend stilstaan een fotomoment genoemd. Dit jaar noem ik het voor de verandering een gpsmomentje:  ‘toch maar weer ‘ns even kijken hoeveel hoogtelijntjes ik nog over moet’.
23 km gelopen vandaag. Ik zit hier nu al een uurtje te lezen op het zonnige terras van de herberg en de benen voelen al weer goed hersteld aan. Voor mezelf ben ik niet over-de-top gegaan, zo lijkt het.
Na de hotels van de afgelopen dagen hier in San Xusto weer eens een pelgrimsherbergje met stapelbedden. Bijna alle bedden zijn bezet. Heb ondertussen al wat praatjes gemaakt. Toch vind ik het heerlijk de komende dagen alleen te lopen. Stil met mezelf.

1. Yvonne:
    6 oktober 2019
    Lieve schat, een hele klus de eerste dag. 23 km is dan een heel eind maar...je kunt het dat weet ik maar al te goed. Twee weken geleden rende je de ook al niet kinderachtige hellingen in Zwitserland en Oostenrijk op waar ik moest hijgen en rusten om op adem te komen. Hoe jammer ook dat we het laatste stukje niet samen doen , het voelt nu als oké.
    Mooi dag vandaag Bert en ik klautert in gedachten gewoon met je mee.Liefs!
  2. Nora:
    Lieve opa Bert,
    Je heb al een moeilijke dag achter de rug en dat was denk ik erg zwaar.
    Maar je hebt doorgezet en bent bij dag twee aangekomen ik ben erg trots op jou en mis je nu al.
    Ik hoop dat je zonder problemen terug komt
    Dikke kusjes en knuffels van Nora
  3. Tine van Wijk:
    6 oktober 2019
    Jouw verhaal lezen is een heerlijk begin van de ochtend, Bert. Ik lekker rustig hier in IJburg met zicht op het water en jij daar in Spanje het werk doen en mijn verbeelding op gang brengen. Dank en liefs van Tine
  4. Elga:
    6 oktober 2019
    Je neemt ons zo weer mooi mee op je wandeltocht richting Santiago! Veel succes en liefs van ons
  5. Jose Fonkert:
    6 oktober 2019
    Lieve Bert, leuk om je zo op de voet weer verder te volgen! Prachtige foto's. Heel veel succes, plezier en lekker genieten.
    Liefs van ons