Teveel

25 mei 2015 - Amersfoort, Nederland

Gistermiddag de rugzak volgeladen met alles wat ik denk nodig te hebben. Het was schrikken toen de bult eenmaal op de weegschaal stond: 16 kg. droge stof. Daar moet dan nog minimaal 1 liter water bij. Teveel die 17 kg.

Als dit stukje op de blog staat, heb ik besloten wat er niet mee gaat....:

De katoenen lakenzak kan er zeker uit. Ik kroop altijd zonder lakenzak in de slaapzak. Waarom nu dan een lakenzak? Alle energie-repen gaan eruit; ik loop nog vijf dagen in Nederland, er is in dit land  een uitstekend alternatief met name bij wandelaars zeer geliefd: koffie met appelgebak. Ook toiletartikelen maar eens onder de loep nemen. Baard laten staan; hoeft het scheerapparaat met oplader ook niet mee. Ik hou niet van krabbertjes; dat zelf scheren met een laag schuim op het gezicht heb ik altijd een vreemd mannelijk ritueel gevonden. Ik weet niet of ambachtelijk scheren met kwast en mes nog in de kappersopleiding zit; vermoed het niet. Dat gaan we onderweg uitzoeken. Kan nog een bloedbad worden als ik onder het mes ga bij een jonge kapster die het toch wil proberen.

De tent gaat zeker mee. Ik ben nu eenmaal een kampeerder die zijn eigen potje kookt. Brandertje en pannetje gaan mee en Lassie rijstbuiltjes en de pot gomasio.

We gaan nog verder wikken en wegen. Wil op 15 kg. of minder uitkomen.  Het oude pelgrimsgezegde blijft van kracht: alles wat je niet meeneemt is meegenomen.

1. Ricus Diemeer:
    25 mei 2015
    Gelijk heb je, Bert, alle ballast/overgewicht vroegtijdig lozen. In het Engels is een bekend gezegde: 'travel light with mind at ease'. Goeie reis!
  2. Yvonne:
    26 mei 2015
    Daar ga je m'n lief. Eindelijk kan dan het avontuur beginnen. Vanmorgen samen een beginnetje gemaakt of eigenlijk de draad weer opgepakt.
    Ik volg je op de voet ha ha maar zit je niet op de hielen!!
    Gallus in suo sterquilino plutimum potest. Jawel.xxxx
  3. Elga:
    26 mei 2015
    Hoi Bert, vandaag ben je dan eindelijk je voettocht naar Santiago begonnen na maanden van voorbereiding waar ik ook een klein beetje deel van heb mogen uit maken. Ik ga je zeker volgen op Reislogger.

Wat betreft je 'zorgen' over je scheerapparaaat kan ik je volgens mij gerust stellen want sinds enige tijd is het ouderwetse ambacht van barbier weer helemaal in opkomst:

Heel veel succes de komende maanden!
  4. Bert:
    26 mei 2015
    Hoi Elga, welkom op m'n blog. Zonder jou was m'n blog er niet geweest.
  5. Tine van Wijk:
    1 juni 2015
    Dag lieve Bert,
    Wat een bijzonder weerzien! Ik heb zin om je te volgen, je was altijd al een boeiende man...
    Liefs van Tine
  6. Bert:
    4 juni 2015
    Hallo Tine, wat een verrassing !! En ik ben ontroerd. Heb juist aan je gedacht toen ik in een kleine kring mensen als pelgrim werd heengezonden.... Liefs, Bert Fijn dat je me volgt.
  7. Tine van Wijk:
    11 juni 2015
    Ik heb zin om je te volgen, het voelt als een soort meereizen vanuit mijn eigen veilige plek. Warme groet van Tine