Troyes > Eaux-Puiseaux > Ervy-le-Chatel

19 juli 2015 - Ervy-le-Châtel, Frankrijk

Dag 31, zaterdag 18 juli, Troyes - Sainte Savine - La Rivière de Corps - Lepine - Laines-aux-Bois - Sommeval - Foret-Chenu - Eaux-Puiseaux, 32 km.

Om half zeven vertrokken uit Troyes. Het is bewolkt, een frisse wind, het wordt vandaag minder warm. Heb er weer zin in. Ik heb Troyes voor mezelf op dit vroege uur, loop via parken en langs bloemen- en moestuinen de stad uit. Troyes beviel me, een stad met een oud centrum. Een prettige stad om me rustig te houden en de ergste hitte voorbij te laten gaan.
Vlak voor Laines-aux-Bois zie ik een wandelaar met rugzak voor me uit lopen. Voor de Mairie zijn een paar zitbanken, daar stopt hij. Ook voor mij een goede plek en aanleiding om na anderhalf uur een korte pauze te nemen. We maken kennis met elkaar. Zijn naam is Christian, hij komt uit Brussel en pelgrimeert naar Assisi en daarna naar Rome, maar dat vindt hij niet genoeg. Hij heeft in zijn schaarse vrije tijd altijd gewandeld en loopt daarom na Rome verder door Umbrië en  Toscane en langs de Middellandse Zee-kust via Nice en Barcelona naar Valencia. Vanaf Valencia wil hij dwars door Spanje naar Santiago. Hij hoopt als alles goed gaat in maart volgend jaar aan te komen. Onderneemt deze lang gekoesterde voetreis omdat hij 65 geworden is, met pensioen en emeritaat is. Hij is priester en heeft gedurende 38 jaar in de parochies in en rondom Brussel gewerkt.
Hij heeft gereserveerd in Foret-Chenu, zelf loop ik door naar de camping in Eaux-Puiseaux. We besluiten om een deel van de dag samen op te trekken. Fijn om met deze uitstekend Nederlands sprekende man enkele uren op de trekken. Ik vertel hem over het tijdens de wandeling hardop bidden van de rozenkrans door Leobard en Theo en het ritme waarin je door dit reciteren terecht komt. Voor mezelf een bijzondere belevenis.
Laat in de middag nemen we in Foret-Chenu afscheid. Tot Vezelay lopen we dezelfde route, waarna hij 'linksaf' slaat en via de Alpen richting Turijn loopt. Geen idee of we elkaar in de komende week weer zien. Of je het wilt of niet, het is me duidelijk, pelgrimeren is steeds weer afscheid nemen.
Anderhalf uur later bereik ik de camping in Eaux-Puiseaux. M'n luchtbed loopt nog steeds heel langzaam leeg. Moet 's nachts twee keer lucht bijblazen. De volgende morgen blijkt een zwerm mieren een poging te hebben gedaan m'n tent te koloniseren. In een hoek van de tent bij het voeteneind zie ik duizenden mieren druk bezig. 's Nachts had ik de kriebels en dacht dat ik vlooien had.

Dag 32, zondag 19 juli, Eaux-Puiseaux - Les Chaillots - Les Ventes - Ervy-le-Chatel, 12 km.

Buiten heeft het vannacht flink geregend. Vanmorgen eerst maar eens de natte tent leeggeschud. De nachtelijke vlooienkriebels bleken dus mieren te zijn. Later las ik in het gastenboek niet de enige te zijn geweest met een miereninvasie in de tent.

De temperatuur is aangenaam op deze bewolkte dag. Vandaag een korte wandeling vooral ook omdat ik morgen een 'klapper' van 35 km. wil maken naar Chablis. Bij elkaar heb ik vandaag drie tegemoetkomende wandelaars en twee mountainbikers gezien. Het is zondag vandaag laten we het daar maar op houden. Zag in het beregende zand dat Christian voor me uit stapt, wie anders kon dat zijn in deze verlatenheid.
Ervy-le-Chatel is een verademing eindelijk weer eens een normaal dorp met een bakker, een supermarktje, een café met terras. De Proxi is open. Krijg de sinaasappelen gratis mee. Beetje oud zegt de kassier, maar ze blijken vol sap. En dan is er ook nog lekkere koffie. Op het terras van het café zit ik een uurtje te genieten en de koffie doet me goed. Koop een bagguette bij de bakker en ga op zoek naar de camping. Mooie grote camping-municipal bijna helemaal voor mezelf en ik ontdek een hoekje met wifi die ook nog uitstekend werkt. Dus meteen een upload gemaakt van gisteren en vandaag met foto's. Morgen heel vroeg op.